Meer ruimte voor huismerk | RetailDetail

Meer ruimte voor huismerk

Meer ruimte voor huismerk

Supermarkten geven hun huismerk meer ruimte op de schappen dan de A-merken. Dat blijkt uit een onderzoek van De Volkskrant en wordt bevestigd door onderzoek van marktonderzoeker GfK.

Aandeel huismerken verdubbeld in 10 jaar

Het onderzoek van De Volkskrant toont aan dat ongeveer één derde van alle schapruimte (exclusief de groente-, fruit- en vleesafdelingen) ingenomen wordt door producten van eigen labels. Ook GfK kwam eerder al tot dezelfde conclusie. In 2003 werd nog maar zeventien procent van de winkelrekken vrijgehouden voor eigen merken, in 2010 was dat getal opgelopen naar 30 procent en in 2013 zelfs al naar 35 procent.

 

Albert Heijn heeft de grootste voorkeur voor het eigen merk: bijna de helft van de verkopen is afkomstig van een eigen merk van Albert Heijn. Bij Jumbo komt het huismerk uit op 32 procent. Drie jaar geleden was dat nog maar 19 procent. Kleinere ketens zoals Emté en Jan Linders komen onder de twintig procent uit. In de cijfers werden Lidl en Aldi niet opgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.