Meer ruimte voor huismerk | RetailDetail

Meer ruimte voor huismerk

Meer ruimte voor huismerk

Supermarkten geven hun huismerk meer ruimte op de schappen dan de A-merken. Dat blijkt uit een onderzoek van De Volkskrant en wordt bevestigd door onderzoek van marktonderzoeker GfK.

Aandeel huismerken verdubbeld in 10 jaar

Het onderzoek van De Volkskrant toont aan dat ongeveer één derde van alle schapruimte (exclusief de groente-, fruit- en vleesafdelingen) ingenomen wordt door producten van eigen labels. Ook GfK kwam eerder al tot dezelfde conclusie. In 2003 werd nog maar zeventien procent van de winkelrekken vrijgehouden voor eigen merken, in 2010 was dat getal opgelopen naar 30 procent en in 2013 zelfs al naar 35 procent.

 

Albert Heijn heeft de grootste voorkeur voor het eigen merk: bijna de helft van de verkopen is afkomstig van een eigen merk van Albert Heijn. Bij Jumbo komt het huismerk uit op 32 procent. Drie jaar geleden was dat nog maar 19 procent. Kleinere ketens zoals Emté en Jan Linders komen onder de twintig procent uit. In de cijfers werden Lidl en Aldi niet opgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.