Meer ruimte voor huismerk

Meer ruimte voor huismerk

Supermarkten geven hun huismerk meer ruimte op de schappen dan de A-merken. Dat blijkt uit een onderzoek van De Volkskrant en wordt bevestigd door onderzoek van marktonderzoeker GfK.

Aandeel huismerken verdubbeld in 10 jaar

Het onderzoek van De Volkskrant toont aan dat ongeveer één derde van alle schapruimte (exclusief de groente-, fruit- en vleesafdelingen) ingenomen wordt door producten van eigen labels. Ook GfK kwam eerder al tot dezelfde conclusie. In 2003 werd nog maar zeventien procent van de winkelrekken vrijgehouden voor eigen merken, in 2010 was dat getal opgelopen naar 30 procent en in 2013 zelfs al naar 35 procent.

 

Albert Heijn heeft de grootste voorkeur voor het eigen merk: bijna de helft van de verkopen is afkomstig van een eigen merk van Albert Heijn. Bij Jumbo komt het huismerk uit op 32 procent. Drie jaar geleden was dat nog maar 19 procent. Kleinere ketens zoals Emté en Jan Linders komen onder de twintig procent uit. In de cijfers werden Lidl en Aldi niet opgenomen.

Tags: