Na twee jaar cao voor supermarkten | RetailDetail

Na twee jaar cao voor supermarkten

Na twee jaar cao voor supermarkten

Na meer dan twee jaar is er weer een cao voor de zowat 260.000 werknemers van supermarkten. De overeenkomst voorziet in een loonsverhoging met 5%. In ruil daarvoor worden de toeslagen voor het werken tijdens de avonduren en op zaterdag afgeschaft.

Hoger loon in ruil voor wegvallen toeslagen

De supermarktdirecties waren vragende partij voor een afschaffing van de toeslagen voor avond- en weekendwerk. In een branche als de retail is het immers normaal geworden dat de winkels dan open zijn. Bovendien was de toeslagregeling in de praktijk al in belangrijke mate uitgehold, door de inzet van mensen met een contract van ten hoogste twaalf uren per week, die sowieso geen recht hadden op de toeslagen.

 

In ruil voor de afschaffing van de toeslagen voor avond- en zaterdagprestaties stemden de supermarktdirecties in met een loonsverhoging met in totaal 5 procent. Er blijft daardoor alleen nog een loontoeslag overeind voor wie op zondag werkt.

 

Sneller volwaardig loon

Voorts toonden de werknemers zich bereid om duizend banen met een werkduur van meer dan 12 uren per week te creëren. Tevens zakt de leeftijd waarop een supermarktmedewerker recht heeft op een volwaardig loon van 23 jaar naar 22 jaar.

 

De overeenkomst werd bij de vertegenwoordigers van de werknemers alleen onderhandeld door CNV Dienstenbond. Het FNV was eerder uit het overleg gestapt, als protest tegen het schrappen van de toeslagen. Vooral het wegvallen van de zaterdagvergoeding viel zwaar.

 

Woonwinkels en tuincentra wachten nog

De nieuwe CAO gaat met terugwerkende kracht in vanaf april 2013 en loopt tot met maart 2017.

 

Voor de sectoren van de woonwinkels en de tuincentra konden werkgevers en werknemers echter nog niet tot een akkoord komen. In beide gevallen vonden de vakbonden de voorgestelde compensatie voor een daling van de toeslag voor zondagswerk onvoldoende.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.