Nederland op plaats drie innovatie levensmiddelenindustrie

Nederland op plaats drie innovatie levensmiddelenindustrie

Na Duitsland en Denemarken prijkt Nederland op de derde plaats qua innovatie binnen de levensmiddelindustrie. In Nederland wordt er veel geïnvesteerd in onderzoek en innovatie, maar wordt er te weinig omzet gegenereerd uit de nieuwe producten.

Procesefficiëntie en kostenverlaging

Op vlak van innovatie wordt er in Nederland vooral geïnvesteerd in procesefficiëntie en het verlagen van de kosten. Productvernieuwing en marketing worden daarbij een beetje stiefmoederlijk behandeld, menen de onderzoekers. Het grootste probleem daarbij is dat investeren in de twee eerstgenoemde factoren niet oneindig vooruitgang met zich meebrengt.

 

Wanneer Nederland wordt vergeleken met Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk, dan blijkt dat ons land relatief sterk staat op vlak van onderzoek en ontwikkeling. Omdat het daarbij focust op de productieprocessen en kostenverlaging, komt er echter steeds meer druk op de werkgelegenheid en de concurrentiekracht te staan.

 

Innovatie van het MKB

Ook innovatie van het MKB blijft belangrijk, vooral op vlak van concurrentie en werkgelegenheid. Helaas worden kleinere bedrijven daarbij belemmerd door gebrek aan middelen, hoge kosten en te weinig werknemers met de juiste opleiding of ervaring.

 

Om de concurrentiepositie en de verduurzaming van de Nederlandse levensmiddelenindustrie van naderbij te bekijken, gaat het ministerie van Economische Zaken een onderzoek laten uitvoeren. Daaruit moet dan blijken waarin Nederland sterk scoort en waar het nog beter kan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top