Nederland op plaats drie innovatie levensmiddelenindustrie

Nederland op plaats drie innovatie levensmiddelenindustrie

Na Duitsland en Denemarken prijkt Nederland op de derde plaats qua innovatie binnen de levensmiddelindustrie. In Nederland wordt er veel geïnvesteerd in onderzoek en innovatie, maar wordt er te weinig omzet gegenereerd uit de nieuwe producten.

Procesefficiëntie en kostenverlaging

Op vlak van innovatie wordt er in Nederland vooral geïnvesteerd in procesefficiëntie en het verlagen van de kosten. Productvernieuwing en marketing worden daarbij een beetje stiefmoederlijk behandeld, menen de onderzoekers. Het grootste probleem daarbij is dat investeren in de twee eerstgenoemde factoren niet oneindig vooruitgang met zich meebrengt.

 

Wanneer Nederland wordt vergeleken met Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk, dan blijkt dat ons land relatief sterk staat op vlak van onderzoek en ontwikkeling. Omdat het daarbij focust op de productieprocessen en kostenverlaging, komt er echter steeds meer druk op de werkgelegenheid en de concurrentiekracht te staan.

 

Innovatie van het MKB

Ook innovatie van het MKB blijft belangrijk, vooral op vlak van concurrentie en werkgelegenheid. Helaas worden kleinere bedrijven daarbij belemmerd door gebrek aan middelen, hoge kosten en te weinig werknemers met de juiste opleiding of ervaring.

 

Om de concurrentiepositie en de verduurzaming van de Nederlandse levensmiddelenindustrie van naderbij te bekijken, gaat het ministerie van Economische Zaken een onderzoek laten uitvoeren. Daaruit moet dan blijken waarin Nederland sterk scoort en waar het nog beter kan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top