Nederland op plaats drie innovatie levensmiddelenindustrie

Nederland op plaats drie innovatie levensmiddelenindustrie

Na Duitsland en Denemarken prijkt Nederland op de derde plaats qua innovatie binnen de levensmiddelindustrie. In Nederland wordt er veel geïnvesteerd in onderzoek en innovatie, maar wordt er te weinig omzet gegenereerd uit de nieuwe producten.

Procesefficiëntie en kostenverlaging

Op vlak van innovatie wordt er in Nederland vooral geïnvesteerd in procesefficiëntie en het verlagen van de kosten. Productvernieuwing en marketing worden daarbij een beetje stiefmoederlijk behandeld, menen de onderzoekers. Het grootste probleem daarbij is dat investeren in de twee eerstgenoemde factoren niet oneindig vooruitgang met zich meebrengt.

 

Wanneer Nederland wordt vergeleken met Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk, dan blijkt dat ons land relatief sterk staat op vlak van onderzoek en ontwikkeling. Omdat het daarbij focust op de productieprocessen en kostenverlaging, komt er echter steeds meer druk op de werkgelegenheid en de concurrentiekracht te staan.

 

Innovatie van het MKB

Ook innovatie van het MKB blijft belangrijk, vooral op vlak van concurrentie en werkgelegenheid. Helaas worden kleinere bedrijven daarbij belemmerd door gebrek aan middelen, hoge kosten en te weinig werknemers met de juiste opleiding of ervaring.

 

Om de concurrentiepositie en de verduurzaming van de Nederlandse levensmiddelenindustrie van naderbij te bekijken, gaat het ministerie van Economische Zaken een onderzoek laten uitvoeren. Daaruit moet dan blijken waarin Nederland sterk scoort en waar het nog beter kan.

Tags: