Nederlanders verkiezen water steeds meer boven frisdrank | RetailDetail

Nederlanders verkiezen water steeds meer boven frisdrank

Nederlanders verkiezen water steeds meer boven frisdrank

De voorbije vijf jaar is de consumptie van frisdranken in Nederland flink gedaald. Ook de consumptie van sappen is gedaald, terwijl er meer water wordt gedronken.

Cola populairste

In 2010 dronk de gemiddelde Nederlander 101,8 liter frisdrank, maar vorig jaar is dat gedaald naar 94,5 liter per persoon. De populairste frisdrank is en blijft cola: 61 procent van de gedronken frisdrank is een vorm van cola. 14 procent zijn dan weer sinaasappelvruchtenlimonades. 32 procent van de frisdranken is voor rekening van de light-versies, een cijfer dat zowat gelijk gebleven is.

 

Het volume geconsumeerde sappen daalde van 16,9 liter naar 15,2 liter en bij mineraal- en bronwaters was er een stijging van 21,0 liter naar 21,7 liter, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS).

 

Binnen Europa bevindt Nederland zich ergens midden in het peleton op vlak van de frisdrankconsumptie. In Duitsland wordt met 145,2 liter per persoon het meeste frisdrank gedronken en ook Tsjechië en België bevinden zich bovenaan. In Litouwen en Griekenland wordt het minste frisdrank gedronken. Het gaat hierbij wel over de cijfers van 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.