Nederlanders verkiezen water steeds meer boven frisdrank | RetailDetail

Nederlanders verkiezen water steeds meer boven frisdrank

Nederlanders verkiezen water steeds meer boven frisdrank

De voorbije vijf jaar is de consumptie van frisdranken in Nederland flink gedaald. Ook de consumptie van sappen is gedaald, terwijl er meer water wordt gedronken.

Cola populairste

In 2010 dronk de gemiddelde Nederlander 101,8 liter frisdrank, maar vorig jaar is dat gedaald naar 94,5 liter per persoon. De populairste frisdrank is en blijft cola: 61 procent van de gedronken frisdrank is een vorm van cola. 14 procent zijn dan weer sinaasappelvruchtenlimonades. 32 procent van de frisdranken is voor rekening van de light-versies, een cijfer dat zowat gelijk gebleven is.

 

Het volume geconsumeerde sappen daalde van 16,9 liter naar 15,2 liter en bij mineraal- en bronwaters was er een stijging van 21,0 liter naar 21,7 liter, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS).

 

Binnen Europa bevindt Nederland zich ergens midden in het peleton op vlak van de frisdrankconsumptie. In Duitsland wordt met 145,2 liter per persoon het meeste frisdrank gedronken en ook Tsjechië en België bevinden zich bovenaan. In Litouwen en Griekenland wordt het minste frisdrank gedronken. Het gaat hierbij wel over de cijfers van 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.