Nederlands onderzoek naar paardenvlees | RetailDetail

Nederlands onderzoek naar paardenvlees

Nederlands onderzoek naar paardenvlees

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt of ook op de Nederlandse markt producten worden verkocht die ten onrechte paardenvlees bevatten. Aanleiding is het grootschalige schandaal in het Verenigd Koninkrijk waar in producten van grote supermarktketens paardenvlees is aangetroffen.

Internationaal vleesschandaal

Hoewel op de verpakking staat dat er honderd procent rundvlees in zit, blijkt in de praktijk tussen de 30 en 100 procent van het vlees afkomstig van paarden. "We zijn extra alert en waar nodig komen aanvullende controles en inspecties.", zegt een woordvoerder van de NVWA tegen RTL Nieuws.

 

Ook supermarktketen Albert Heijn gaat 'preventief' onderzoek doen naar aanleiding van het paardenvleesschandaal, al verkoopt de supermarkt zelf geen producten van het merk Findus. Concurrent Plus heeft inmiddels besloten het rundvleesproduct Primafrost Lasagne uit de diepvries terug te sturen naar de distributiecentra.

 

Het schandaal in het Verenigd Koninkrijk en Ierland breidt zich steeds verder uit. Het begon met goedkope hamburgers, maar intussen blijkt het vlees ook verwerkt te zijn in honderdduizenden diepvriesmaaltijden. Ook elders in de Europese Unie worden nu overal onderzoeken opgestart, want de leveranciers van Findus blijken een internationale vleescarrousel te hebben opgezet vanuit Roemenië.

 

Paardenvlees werd tot de Tweede Wereldoorlog veel gegeten in Nederland, maar is sindsdien uit beeld verdwenen. Nederland telt nog maar enkele paardenslagers. Paardenvlees is niet per se slecht voor de volksgezondheid, maar veel consumenten hebben morele bezwaren tegen het eten van paarden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top