Nederlands onderzoek naar paardenvlees | RetailDetail

Nederlands onderzoek naar paardenvlees

Nederlands onderzoek naar paardenvlees

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt of ook op de Nederlandse markt producten worden verkocht die ten onrechte paardenvlees bevatten. Aanleiding is het grootschalige schandaal in het Verenigd Koninkrijk waar in producten van grote supermarktketens paardenvlees is aangetroffen.

Internationaal vleesschandaal

Hoewel op de verpakking staat dat er honderd procent rundvlees in zit, blijkt in de praktijk tussen de 30 en 100 procent van het vlees afkomstig van paarden. "We zijn extra alert en waar nodig komen aanvullende controles en inspecties.", zegt een woordvoerder van de NVWA tegen RTL Nieuws.

 

Ook supermarktketen Albert Heijn gaat 'preventief' onderzoek doen naar aanleiding van het paardenvleesschandaal, al verkoopt de supermarkt zelf geen producten van het merk Findus. Concurrent Plus heeft inmiddels besloten het rundvleesproduct Primafrost Lasagne uit de diepvries terug te sturen naar de distributiecentra.

 

Het schandaal in het Verenigd Koninkrijk en Ierland breidt zich steeds verder uit. Het begon met goedkope hamburgers, maar intussen blijkt het vlees ook verwerkt te zijn in honderdduizenden diepvriesmaaltijden. Ook elders in de Europese Unie worden nu overal onderzoeken opgestart, want de leveranciers van Findus blijken een internationale vleescarrousel te hebben opgezet vanuit Roemenië.

 

Paardenvlees werd tot de Tweede Wereldoorlog veel gegeten in Nederland, maar is sindsdien uit beeld verdwenen. Nederland telt nog maar enkele paardenslagers. Paardenvlees is niet per se slecht voor de volksgezondheid, maar veel consumenten hebben morele bezwaren tegen het eten van paarden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.