Nederlands onderzoek naar paardenvlees

Nederlands onderzoek naar paardenvlees

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt of ook op de Nederlandse markt producten worden verkocht die ten onrechte paardenvlees bevatten. Aanleiding is het grootschalige schandaal in het Verenigd Koninkrijk waar in producten van grote supermarktketens paardenvlees is aangetroffen.

Internationaal vleesschandaal

Hoewel op de verpakking staat dat er honderd procent rundvlees in zit, blijkt in de praktijk tussen de 30 en 100 procent van het vlees afkomstig van paarden. "We zijn extra alert en waar nodig komen aanvullende controles en inspecties.", zegt een woordvoerder van de NVWA tegen RTL Nieuws.

 

Ook supermarktketen Albert Heijn gaat 'preventief' onderzoek doen naar aanleiding van het paardenvleesschandaal, al verkoopt de supermarkt zelf geen producten van het merk Findus. Concurrent Plus heeft inmiddels besloten het rundvleesproduct Primafrost Lasagne uit de diepvries terug te sturen naar de distributiecentra.

 

Het schandaal in het Verenigd Koninkrijk en Ierland breidt zich steeds verder uit. Het begon met goedkope hamburgers, maar intussen blijkt het vlees ook verwerkt te zijn in honderdduizenden diepvriesmaaltijden. Ook elders in de Europese Unie worden nu overal onderzoeken opgestart, want de leveranciers van Findus blijken een internationale vleescarrousel te hebben opgezet vanuit Roemenië.

 

Paardenvlees werd tot de Tweede Wereldoorlog veel gegeten in Nederland, maar is sindsdien uit beeld verdwenen. Nederland telt nog maar enkele paardenslagers. Paardenvlees is niet per se slecht voor de volksgezondheid, maar veel consumenten hebben morele bezwaren tegen het eten van paarden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top