Nederlands vlees bij Tesco gelabeld als Brits

Nederlands vlees bij Tesco gelabeld als Brits

De storm rond het paardenvleesschandaal is in het Verenigd Koninkrijk nog maar net gaan liggen of er steekt alweer een nieuw schandaaltje de kop op. Tijdens een onderzoek van de BBC is aan het licht gekomen dat varkensvlees dat bij Tesco als Brits werd gelabeld, vrijwel nooit van de Britse eilanden afkomstig was.

Minder dan 1 procent

Tijdens de testen die in opdracht van de BBC werden uitgevoerd, kwam naar voren dat van koteletten die werden aangeduid als afkomstig van Brits vleesminder dan één procent ook echt afkomstig was uit het Verenigd Koninkrijk. Het vlees was over het algemeen afkomstig van Nederland. Tesco zegt dat het "extreem teleurgesteld" is en heeft zijn leverancier al gezegd dat "dit een onvergeeflijke fout is".

 

Tesco koopt haar vlees van Cranswick Country Goods, dat op haar beurt haar vlees haalt bij FA Gill. FA Gill, een familiebedrijf uit Wolverhampton, dat de oorspronkelijke bron zou zijn van het vlees, ontkent dat haar vlees afkomstig is uit Nederland, "aangezien ze niet werken met Nederlands vlees". Cranswick voegde daar nog aan toe dat latere tests geen problemen van dezelfde aard naar voren hadden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top