Nederlands vleesschandaal treft heel Europa | RetailDetail

Nederlands vleesschandaal treft heel Europa

Nederlands vleesschandaal treft heel Europa

Nederland zit met een nieuw geval van vleesfraude lelijk in zijn maag. Via een bedrijf uit Oss werd vijftig miljoen kilo vlees verspreid, waarvan de oorsprong onduidelijk is. In totaal zijn afnemers in zestien landen van de Europese Unie getroffen.

130 Nederlandse afnemers getroffen

De centrale speler in het nieuwe vleesschandaal is, alweer, vleesverwerker Willy Selten uit Oss. Hij raakte in februari in opspraak toen bleek dat hij goedkoop paardenvlees mengde met rundvlees en dit vervolgens tegen de prijs van rundvlees verkocht. Uit de administratie van de onderneming kan echter niet worden achterhaald waar al het vlees vandaan komt en dus kan de veiligheid ervan niet worden gegarandeerd.

 

De vleeswaren, die tussen 1 januari 2011 en 15 februari 2013 werden verwerkt bij Selten, zijn verspreid bij 130 afnemers in Nederland en 370 elders in Europa. Zij krijgen nu twee weken om het vlees te traceren en vervolgens uit de handel te halen. Wellicht zal een deel daarvan niettemin al zijn geconsumeerd. Een deel daarvoor is ook in diepvriesmaaltijden terechtgekomen, waarvan een deel een zeer lange houdbaarheid heeft.

 

Onderneming staat leeg

Intussen heeft de vakbond FNV beslist om het faillissement van het bedrijf aan te vragen via drie werknemers. Volgt de rechtbank hen, dan kunnen ze een uitkering aanvragen. Het vleesverwerkingsbedrijf staat immers al een maand leeg.

 

Het schandaal beroert ook politiek Nederland: volgens Jesse Klaver van GroenLinks is dit het gevolg van jarenlang bezuinigen op de werking van de voedselautoriteit. "Nu de beerput van de voedselfraude open gaat, blijkt dat van maar liefst 50 miljoen kilo vlees de veiligheid niet kan worden gegarandeerd. Dat gaat om zo'n 250.000 runderen die voor niets zijn geslacht. De voedselsector moet via een heffing bekostigen dat er 500 inspecteurs bijkomen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.