Nederlandse vleeswaren bevatten minder vet en zout | RetailDetail

Nederlandse vleeswaren bevatten minder vet en zout

Nederlandse vleeswaren bevatten minder vet en zout

Afspraken tussen supermarkten en vleeswarenproducenten hebben ervoor gezorgd dat de hoeveelheid vet en zout in de vleeswaren de voorbije jaren zijn gedaald. De doelstellingen werden daarbij ruimschoots behaald.

"Verschuivingen binnen het assortiment"

De gemiddelde hoeveelheid zout is in twee jaar met iets meer dan 20 procent gedaald. Bij verzadigd vet is er sprake van een daling van bijna 10 procent. Daardoor voldoet ondertussen 93 procent van alle producten in de supermarkt aan de afgesproken normen.


"Dat de producenten en supermarkten eigen normen stellen, leidt duidelijk tot verschuivingen binnen het assortiment, ook als deze niet wettelijk verankerd zijn. Vleeswaren passen daarmee onverminderd goed in een gezond en gevarieerd eet- en leefpatroon", stelt het VNV in een persbericht.


De normen voor de hoeveelheid zout en verzadigd vet werden in 2013 vastgelegd door de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie en het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel. De normen worden daarbij gebruikt als maximum voor producten van huismerken en voor de eigen merken van de fabrikanten. Het doel was om het gemiddelde zoutgehalte met 10 procent te laten dalen en het gehalte verzadigde vetten met 5 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.