Nederlandse vleeswaren bevatten minder vet en zout | RetailDetail

Nederlandse vleeswaren bevatten minder vet en zout

Nederlandse vleeswaren bevatten minder vet en zout

Afspraken tussen supermarkten en vleeswarenproducenten hebben ervoor gezorgd dat de hoeveelheid vet en zout in de vleeswaren de voorbije jaren zijn gedaald. De doelstellingen werden daarbij ruimschoots behaald.

"Verschuivingen binnen het assortiment"

De gemiddelde hoeveelheid zout is in twee jaar met iets meer dan 20 procent gedaald. Bij verzadigd vet is er sprake van een daling van bijna 10 procent. Daardoor voldoet ondertussen 93 procent van alle producten in de supermarkt aan de afgesproken normen.


"Dat de producenten en supermarkten eigen normen stellen, leidt duidelijk tot verschuivingen binnen het assortiment, ook als deze niet wettelijk verankerd zijn. Vleeswaren passen daarmee onverminderd goed in een gezond en gevarieerd eet- en leefpatroon", stelt het VNV in een persbericht.


De normen voor de hoeveelheid zout en verzadigd vet werden in 2013 vastgelegd door de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie en het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel. De normen worden daarbij gebruikt als maximum voor producten van huismerken en voor de eigen merken van de fabrikanten. Het doel was om het gemiddelde zoutgehalte met 10 procent te laten dalen en het gehalte verzadigde vetten met 5 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.