NS evalueert verkoop stationsformules

NS evalueert verkoop stationsformules

NS bekijkt eind dit jaar of winkelformules op de stations kunnen worden overgedragen aan de markt. Het spoorwegbedrijf evalueert in juni en november of de uitgevoerde overdracht van Burger King, La Place Express en OLA Happiness Station een goeie oplossing is.

 

Formules in concessie uitgeven  

Afgelopen najaar nam HMSHost zeventien vestigingen van Burger King in concessie over. Ook La Place Express en Ola Happiness werden in concessie overgedragen. NS verkocht in de afgelopen twee jaar ook al een aantal non-foodformules aan de markt. Het bedrijf heeft voor het overdragen van formules aan andere marktpartijen concessiemanagement ontwikkeld, waarbij de regie op de stations en het gevarieerde aanbod aan de reiziger behouden blijft, ook met externe aanbieders.

 

Een overdracht van de andere winkelformules, waaronder gemaksformule AH to go, wordt eind dit jaar nader bekeken. NS  zou uiteindelijk alleen de formules Kiosk en het nieuwe concept StationsHuiskamer in eigen beheer willen houden.

 

NS Stations stopt ook in het buitenland met retail op de stations. De winkels in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk worden net als in Nederland overgedragen aan andere exploitanten, zo meldde het bedrijf in het AD en Retailnews. In Frankrijk is de formule Monop onlangs overgedragen aan de Franse partner Monoprix.

 

Aanbod naar klantbehoefte

De NS wil zich in de toekomst vooral concentreren op de exploitatie van het hoofdnet en het exploiteren van de stations. Dat NS zijn winkels afstoot, betekent volgens de woordvoerder niet dat winkels vrij spel krijgen. De NS behoudt de regie over de formules.  Zo wil het vervoersbedrijf zeker weten dat er voldoende aanbod is aan winkels waar klanten behoefte aan hebben. “We willen niet dertien patatzaken naast elkaar hebben”, zegt ze in het Algemeen Dagblad.

 

Vakbond FNV is het niet eens met de verkoop van de stationswinkels. “Als de NS stopt met de winkels, is het wel de kip met de gouden eieren die wordt geslacht”, stelde FNV-bestuurder Huub van den Dungen al eerder. Reizen per spoor begint en eindigt volgens hem op het station. “De kwaliteit van de stations is heel belangrijk voor de beleving van de reiziger.”

 

NS Stations Retailbedrijf (voorheen Servex) exploiteert zo’n twintig eigen formules als De Broodzaak, Julia's, Kiosk, Railcatering en Smullers  en franchise-stationsformules als AH to go, HemaRituals en Starbucks. De formules vertegenwoordigen meer dan 330 verkooppunten met ruim 5.000 medewerkers en zijn goed voor 250.000 transacties per dag. Van de 1,2 miljoen reizigers per dag koopt 82 procent weleens iets bij deze formules.

 

Station wordt nieuwe winkel- en horecalocatie

De zes grote centrale treinstations in Nederland Amsterdam CS, Amsterdam-Zuid WTC, Den Haag Centraal, Rotterdam CS, Breda Stationskwartier, Utrecht CS en Arnhem CS ontwikkelen zich niettemin tot nieuwe winkel- en horecalocaties. NS investeert samen met het rijk ruim 1,3 miljard euro in het vernieuwen van de centraal stations tot zogeheten ‘wereldstations’ met veel ruimte voor retail. Het doel is om treinreiziger en consument langer op stations te laten verblijven. Winkelen, uit eten, naar de bioscoop, de consument vindt het op de grote stations van de toekomst. De locaties vormen belangrijke verkeersknooppunten met dagelijks ruim 1,2 miljoen reizigers.

 

Op de grote stations openen vastgoeddochter NS Poort en NS Stations niet alleen Hema en Free Record Shop, maar ook Mooi Parfumerie en Starbucks. De formules blijven herkenbaar, maar de uitstraling en kleurstelling van de winkels zijn aangepast. Er zijn voldoende zitplaatsen en sanitaire voorzieningen en een grotere diversiteit aan winkels en horeca, onderverdeeld in food, health & beauty, media, mode en service. Het uitgebreide winkelaanbod profiteert van de enorme dagelijkse reizigersstromen.