Nutella heel eventjes in oog van Franse storm | RetailDetail

Nutella heel eventjes in oog van Franse storm

Nutella heel eventjes in oog van Franse storm

De Franse milieuminister Ségolène Royal heeft haar oproep om geen Nutella meer te eten, wegens de impact van de palmoliesector op het milieu, moeten inslikken. Producent Ferrero kreeg zelfs steun van Greenpeace.

Van "Eet geen Nutella"...

"Men moet massaal inzetten op de heraanleg van bossen, want er heeft een gigantische ontbossing plaatsgevonden, die ook bijdraagt tot de opwarming van ons klimaat", liet de Franse milieuminister Ségolène Royal zich eerder deze week ontvallen in een interview op de Franse tv-zender Canal+.

 

"Daarom moeten we bijvoorbeeld stoppen met Nutella te eten, want het is palmolie die de plaats van bomen inneemt. En dat heeft al tot aanzienlijke schade geleid", voegde ze er nog aan toe. Terwijl vriend en vijand het eens waren over de eerste vaststelling, fronsten velen de wenkbrauwen bij Royals aanval op Nutella.

 

... tot "Duizend excuses"

Ferrero, de Italiaanse producent van 's werelds populairste chocopasta, was 'not amused'. Nutella mag dan al voor 20% uit palmolie bestaan, "om Nutella te maken, kopen we duurzame palmolie uit Maleisië en Papoea-Nieuw-Guinea. Sinds 2014 is onze volledige palmoliebevoorrading 100% duurzaam volgens de RSPO", aldus het bedrijf. RSPO staat voor de 'Round Table on Sustainable Palm Oil' en werd opgericht door voedingsbedrijven en milieuorganisaties.

 

Intussen heeft ook Greenpeace zich in het debat gemengd. De organisatie is tegen een boycot van palmolie omdat die "de problemen in de productie niet zal oplossen". Een boycot van Nutella is volgens de organisatie al evenmin nodig, want Ferrero is een actieve steunpilaar van de Palm Oil Innovation Group en voert "een ambitieus beleid" op dat vlak. "Daarom beschouwen we Ferrero zelfs als een van de progressievere organisaties wat palmolieaankoop betreft", aldus nog de milieuorganisatie.

 

Voor de minister zat er uiteindelijk niets anders op dan haar woorden in te slikken: "Duizend excuses voor de polemiek over Nutella."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.