Omzet biologische voeding nadert het miljard | RetailDetail

Omzet biologische voeding nadert het miljard

Omzet biologische voeding nadert het miljard

Vorig jaar is de omzet van biologische voeding in de supermarkten, speciaalzaken en andere verkooppunten met meer dan vijf procent gestegen. De omzet bereikt nu bijna 1 miljard euro.

Geen last van recessie

In 2013 werd er in totaal voor 984,2 miljoen euro biologische voeding verkocht. Dat is een stijging van ongeveer 50 miljoen euro of 5,4 procent ten opzicht van 2012. Hoewel de groei daarmee kleiner was dan de voorgaande jaren, toont het volgens ketenorganisatie Bionext wel aan dat de sector bijzonder weinig last heeft gehad van de slechte economische situatie het voorbije jaar.

 

"Afgelopen jaar hebben de biologische supermarkten en vernieuwde biowinkels het beduidend beter gedaan dan de reguliere supermarkten: zij zagen hun omzet vaak met 10 tot 20 procent groeien. Ze voorzien duidelijk in een behoefte", zegt Bavo van den Idsert, directeur van Bionext, aan Out.of.home-Shops.

 

Biologische eieren blijven in opmars

Grootste groeiers waren de biologische deegwaren (+28,8 %), houdbare zuivel (+27,1 %) en biologische kaas (+25,5 %). Ook de verkoop van biologische eieren trok met bijna 25 procent aan. Hun marktaandeel steeg al naar 12,7 procent van de totale verkoop van eieren.

 

Biologisch vlees kon een kleine groei van 0,8 procent tonen en bij biologische melk was er een daling van 4 procent. In Nederland daalde de totale vlees- en melkconsumptie het voorbije jaar, dus de mindere cijfers in deze segmenten zijn geen verrassing.

 

Volgens Van den Idsert zou de groei nog een stuk hoger kunnen liggen, als bepaalde sectoren hulp van de overheid zouden krijgen. "Het zou cateraars en zorginstellingen helpen als de overheid met haar inkoopbeleid het goede voorbeeld geeft. In Frankrijk wordt biologisch zo met veel succes op de kaart gezet: daar is de doelstelling 20% bio in kantines eind 2017."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.