Omzet biologische voeding nadert het miljard | RetailDetail

Omzet biologische voeding nadert het miljard

Omzet biologische voeding nadert het miljard

Vorig jaar is de omzet van biologische voeding in de supermarkten, speciaalzaken en andere verkooppunten met meer dan vijf procent gestegen. De omzet bereikt nu bijna 1 miljard euro.

Geen last van recessie

In 2013 werd er in totaal voor 984,2 miljoen euro biologische voeding verkocht. Dat is een stijging van ongeveer 50 miljoen euro of 5,4 procent ten opzicht van 2012. Hoewel de groei daarmee kleiner was dan de voorgaande jaren, toont het volgens ketenorganisatie Bionext wel aan dat de sector bijzonder weinig last heeft gehad van de slechte economische situatie het voorbije jaar.

 

"Afgelopen jaar hebben de biologische supermarkten en vernieuwde biowinkels het beduidend beter gedaan dan de reguliere supermarkten: zij zagen hun omzet vaak met 10 tot 20 procent groeien. Ze voorzien duidelijk in een behoefte", zegt Bavo van den Idsert, directeur van Bionext, aan Out.of.home-Shops.

 

Biologische eieren blijven in opmars

Grootste groeiers waren de biologische deegwaren (+28,8 %), houdbare zuivel (+27,1 %) en biologische kaas (+25,5 %). Ook de verkoop van biologische eieren trok met bijna 25 procent aan. Hun marktaandeel steeg al naar 12,7 procent van de totale verkoop van eieren.

 

Biologisch vlees kon een kleine groei van 0,8 procent tonen en bij biologische melk was er een daling van 4 procent. In Nederland daalde de totale vlees- en melkconsumptie het voorbije jaar, dus de mindere cijfers in deze segmenten zijn geen verrassing.

 

Volgens Van den Idsert zou de groei nog een stuk hoger kunnen liggen, als bepaalde sectoren hulp van de overheid zouden krijgen. "Het zou cateraars en zorginstellingen helpen als de overheid met haar inkoopbeleid het goede voorbeeld geeft. In Frankrijk wordt biologisch zo met veel succes op de kaart gezet: daar is de doelstelling 20% bio in kantines eind 2017."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.