Omzet Coop groeit dankzij nieuwe winkels | RetailDetail

Omzet Coop groeit dankzij nieuwe winkels

Omzet Coop groeit dankzij nieuwe winkels

Supermarktketen Coop kende in 2013 een omzetstijging van zeven procent. Dat had het vooral te danken aan het openen van nieuwe filialen, want de consumentbestedingen lagen in de tweede helft van het jaar lager.

Marktaandeel gestegen

De netto-omzet van Coop groeide met 53 miljoen euro naar 832 miljoen euro dankzij 15 nieuwe winkelopeningen. Het totaal aantal filialen van Coop steeg zo naar 229 supermarkten en het marktaandeel steeg naar 2,9 procent. De consumentenomzet steeg dan weer met 7,5 procent naar 975 miljoen euro. "De omzetgroei is in de tweede helft van 2013 getemperd door lagere consumentenbestedingen, die in de hele supermarktenbranche zichtbaar waren", zegt de groep.

 

Het operationeel resultaat steeg van 35 miljoen euro naar 39 miljoen euro, terwijl het resultaat na belasting met 4 miljoen euro iets lager lag dan in 2012 (4,4 miljoen euro), omwille van hogere belastingdruk. "Het in 2012 gestarte investeringsprogramma waaronder de overname van 54 C1000 winkels, de keuze voor een nieuwe logistieke organisatie en een aanscherping van de prijs- en formulepositie bieden Coop de komende jaren een betere economische uitgangspositie", besluit Coop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.