Omzet supermarkten groeit dankzij dankzij groter volume

Omzet supermarkten groeit dankzij dankzij groter volume

De omzet bij Nederlandse supermarkten zou dit jaar met zo'n 1,5 procent stijgen, dankzij een stijgend volume en niet zozeer dankzij prijsstijgingen. Dat verwachten althans analisten van ING, die voor 2015 een omzetstijging van 1,8 procent voorzien.

Dalende prijzen grondstoffen

Het is voor het eerst in drie jaar dat de stijgende omzet voornamelijk te danken is aan een hoger volume en niet aan hogere prijzen, staat in een rapport van ING over de supermarktbranche. Onderlinge concurrentie en dalende prijzen bij grondstoffen hebben er voor gezorgd dat de prijzen minder hard zijn gestegen. Zo waren prijzen voor veel verse producten in de eerste helft van het jaar lager dan een jaar eerder.

 

ING vroeg ook of consumenten vertrouwen hebben in de voedselveiligheid van producten in de supermarkt. 26 procent zei (heel) weinig vertrouwen te hebben, terwijl 36 procent zei (heel) veel vertrouwen te hebben in de veiligheid.

 

"Voor ondernemers is het van belang om scherp te hebben wie hun toekomstige klant is en waar die klant waarde aan hecht bij het doen van boodschappen. Voedsel is emotie en dat betekent dat een goede vertrouwensband met de klant een voorwaarde is voor retailers om succesvol te zijn", zegt Dirk Mulder, sectormanager food en retail bij ING.

Tags: