Omzet supermarkten groeit dankzij dankzij groter volume | RetailDetail

Omzet supermarkten groeit dankzij dankzij groter volume

Omzet supermarkten groeit dankzij dankzij groter volume

De omzet bij Nederlandse supermarkten zou dit jaar met zo'n 1,5 procent stijgen, dankzij een stijgend volume en niet zozeer dankzij prijsstijgingen. Dat verwachten althans analisten van ING, die voor 2015 een omzetstijging van 1,8 procent voorzien.

Dalende prijzen grondstoffen

Het is voor het eerst in drie jaar dat de stijgende omzet voornamelijk te danken is aan een hoger volume en niet aan hogere prijzen, staat in een rapport van ING over de supermarktbranche. Onderlinge concurrentie en dalende prijzen bij grondstoffen hebben er voor gezorgd dat de prijzen minder hard zijn gestegen. Zo waren prijzen voor veel verse producten in de eerste helft van het jaar lager dan een jaar eerder.

 

ING vroeg ook of consumenten vertrouwen hebben in de voedselveiligheid van producten in de supermarkt. 26 procent zei (heel) weinig vertrouwen te hebben, terwijl 36 procent zei (heel) veel vertrouwen te hebben in de veiligheid.

 

"Voor ondernemers is het van belang om scherp te hebben wie hun toekomstige klant is en waar die klant waarde aan hecht bij het doen van boodschappen. Voedsel is emotie en dat betekent dat een goede vertrouwensband met de klant een voorwaarde is voor retailers om succesvol te zijn", zegt Dirk Mulder, sectormanager food en retail bij ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.