Omzet supermarkten groeit dankzij dankzij groter volume | RetailDetail

Omzet supermarkten groeit dankzij dankzij groter volume

Omzet supermarkten groeit dankzij dankzij groter volume

De omzet bij Nederlandse supermarkten zou dit jaar met zo'n 1,5 procent stijgen, dankzij een stijgend volume en niet zozeer dankzij prijsstijgingen. Dat verwachten althans analisten van ING, die voor 2015 een omzetstijging van 1,8 procent voorzien.

Dalende prijzen grondstoffen

Het is voor het eerst in drie jaar dat de stijgende omzet voornamelijk te danken is aan een hoger volume en niet aan hogere prijzen, staat in een rapport van ING over de supermarktbranche. Onderlinge concurrentie en dalende prijzen bij grondstoffen hebben er voor gezorgd dat de prijzen minder hard zijn gestegen. Zo waren prijzen voor veel verse producten in de eerste helft van het jaar lager dan een jaar eerder.

 

ING vroeg ook of consumenten vertrouwen hebben in de voedselveiligheid van producten in de supermarkt. 26 procent zei (heel) weinig vertrouwen te hebben, terwijl 36 procent zei (heel) veel vertrouwen te hebben in de veiligheid.

 

"Voor ondernemers is het van belang om scherp te hebben wie hun toekomstige klant is en waar die klant waarde aan hecht bij het doen van boodschappen. Voedsel is emotie en dat betekent dat een goede vertrouwensband met de klant een voorwaarde is voor retailers om succesvol te zijn", zegt Dirk Mulder, sectormanager food en retail bij ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.