Omzet supermarkten weer gestegen

Omzet supermarkten weer gestegen
Nederlandse supermarkten hebben de omzet in augustus met gemiddeld 0,5 procent zien stijgen naar 3,08 miljard euro. Door de verhogingen van de accijnzen en de btw per 1 oktober zal de stijgende lijn nog wel even worden doorgetrokken.Dat meldt onderzoeksbureau GfK dat de omzetten meet op basis van een representatief klantenpanel. Voor de komende periode rekenen de supermarkten op een extra omzetstijging van 1,5 procent door de hogere belasting op non-food, alcohol en tabak. Albert Heijn heeft besloten de btw-verhoging volledig door te berekenen aan klanten. Concurrent Nettorama heeft al gesteld deze juist voor eigen rekening te nemen. Veel andere supermarktketens willen hier nog weinig over zeggen.

Volgens GfK is de consument duidelijk prijsbewuster geworden en meer gericht op aanbiedingen of goedkopere productvarianten. De waarde van de gemiddelde kassabon nam dan ook met 2,1 procent af naar 21,50 euro ten opzichte van een jaar eerder. Klanten gaan echter wel vaker naar de supermarkt, waardoor de totale omzet toch is gestegen.

Veel stunten met prijzen in supermarkten is vooral ongunstig voor fabrikanten en leveranciers van merkartikelen, aldus Ton Luijten die in dienst is van GfK en voor promotieonderzoek bij de Universiteit van Tilburg een jaar lang ongeveer 4000 mensen heeft gevolgd. Het stunten zet niet alleen de winst onder druk, maar klanten wisselen ook makkelijker van merk en winkel.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top