Omzet supermarkten weer gestegen

Omzet supermarkten weer gestegen
Nederlandse supermarkten hebben de omzet in augustus met gemiddeld 0,5 procent zien stijgen naar 3,08 miljard euro. Door de verhogingen van de accijnzen en de btw per 1 oktober zal de stijgende lijn nog wel even worden doorgetrokken.Dat meldt onderzoeksbureau GfK dat de omzetten meet op basis van een representatief klantenpanel. Voor de komende periode rekenen de supermarkten op een extra omzetstijging van 1,5 procent door de hogere belasting op non-food, alcohol en tabak. Albert Heijn heeft besloten de btw-verhoging volledig door te berekenen aan klanten. Concurrent Nettorama heeft al gesteld deze juist voor eigen rekening te nemen. Veel andere supermarktketens willen hier nog weinig over zeggen.

Volgens GfK is de consument duidelijk prijsbewuster geworden en meer gericht op aanbiedingen of goedkopere productvarianten. De waarde van de gemiddelde kassabon nam dan ook met 2,1 procent af naar 21,50 euro ten opzichte van een jaar eerder. Klanten gaan echter wel vaker naar de supermarkt, waardoor de totale omzet toch is gestegen.

Veel stunten met prijzen in supermarkten is vooral ongunstig voor fabrikanten en leveranciers van merkartikelen, aldus Ton Luijten die in dienst is van GfK en voor promotieonderzoek bij de Universiteit van Tilburg een jaar lang ongeveer 4000 mensen heeft gevolgd. Het stunten zet niet alleen de winst onder druk, maar klanten wisselen ook makkelijker van merk en winkel.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top