Omzet supermarkten weer gestegen | RetailDetail

Omzet supermarkten weer gestegen

Omzet supermarkten weer gestegen
Nederlandse supermarkten hebben de omzet in augustus met gemiddeld 0,5 procent zien stijgen naar 3,08 miljard euro. Door de verhogingen van de accijnzen en de btw per 1 oktober zal de stijgende lijn nog wel even worden doorgetrokken.Dat meldt onderzoeksbureau GfK dat de omzetten meet op basis van een representatief klantenpanel. Voor de komende periode rekenen de supermarkten op een extra omzetstijging van 1,5 procent door de hogere belasting op non-food, alcohol en tabak. Albert Heijn heeft besloten de btw-verhoging volledig door te berekenen aan klanten. Concurrent Nettorama heeft al gesteld deze juist voor eigen rekening te nemen. Veel andere supermarktketens willen hier nog weinig over zeggen.

Volgens GfK is de consument duidelijk prijsbewuster geworden en meer gericht op aanbiedingen of goedkopere productvarianten. De waarde van de gemiddelde kassabon nam dan ook met 2,1 procent af naar 21,50 euro ten opzichte van een jaar eerder. Klanten gaan echter wel vaker naar de supermarkt, waardoor de totale omzet toch is gestegen.

Veel stunten met prijzen in supermarkten is vooral ongunstig voor fabrikanten en leveranciers van merkartikelen, aldus Ton Luijten die in dienst is van GfK en voor promotieonderzoek bij de Universiteit van Tilburg een jaar lang ongeveer 4000 mensen heeft gevolgd. Het stunten zet niet alleen de winst onder druk, maar klanten wisselen ook makkelijker van merk en winkel.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.