Omzet supermarkten weer gestegen

Omzet supermarkten weer gestegen
Nederlandse supermarkten hebben de omzet in augustus met gemiddeld 0,5 procent zien stijgen naar 3,08 miljard euro. Door de verhogingen van de accijnzen en de btw per 1 oktober zal de stijgende lijn nog wel even worden doorgetrokken.Dat meldt onderzoeksbureau GfK dat de omzetten meet op basis van een representatief klantenpanel. Voor de komende periode rekenen de supermarkten op een extra omzetstijging van 1,5 procent door de hogere belasting op non-food, alcohol en tabak. Albert Heijn heeft besloten de btw-verhoging volledig door te berekenen aan klanten. Concurrent Nettorama heeft al gesteld deze juist voor eigen rekening te nemen. Veel andere supermarktketens willen hier nog weinig over zeggen.

Volgens GfK is de consument duidelijk prijsbewuster geworden en meer gericht op aanbiedingen of goedkopere productvarianten. De waarde van de gemiddelde kassabon nam dan ook met 2,1 procent af naar 21,50 euro ten opzichte van een jaar eerder. Klanten gaan echter wel vaker naar de supermarkt, waardoor de totale omzet toch is gestegen.

Veel stunten met prijzen in supermarkten is vooral ongunstig voor fabrikanten en leveranciers van merkartikelen, aldus Ton Luijten die in dienst is van GfK en voor promotieonderzoek bij de Universiteit van Tilburg een jaar lang ongeveer 4000 mensen heeft gevolgd. Het stunten zet niet alleen de winst onder druk, maar klanten wisselen ook makkelijker van merk en winkel.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top