Omzetgroei supermarkten vlakt af

Omzetgroei supermarkten vlakt af

Het afgelopen halfjaar is de omzetgroei van de Nederlandse supermarkten afgevlakt. In maart en april noteerden supermarkten nog een omzetstijging van 4,3 procent, in augustus was die groei al gezakt tot 1,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van GfK.

Voorzichtige consument

In augustus was de omzet van de supermarkten 2,52 miljard euro, waar die in dezelfde periode van 2012 nog op 2,49 miljard euro lag. Per kassabon gaven consumenten bovendien gemiddeld 21,20 euro uit, wat 0,9 procent meer was dan vorig jaar. Wordt echter de inflatie voor voeding en dranken in rekening genomen, dan concludeert GfK dat het verkochte volume bij de supermarkten de afgelopen maand gedaald is.

 

"Door de voortdurende crisis wordt de consument steeds voorzichtiger", verklaart marktonderzoeker Joop Holla van GfK aan RetailNews. Waarschijnlijk bezuinigt die consument momenteel ook meer, omwille van de uitgaven tijdens de vakantie.

 

33,6 miljard euro omzet

Over de alle voorbije 36 weken beschouwd, steeg de supermarktomzet met 3,4 procent. De gemiddelde aankoop steeg met 2,6 procent.

 

GfK verwacht voor het volledige jaar een omzet van 33,6 miljard euro, wat zou neerkomen op een stijging van drie procent ten opzichte van 2012. In 2014 zou de omzet volgens berekeningen van GfK verder stijgen met twee procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top