Omzetgroei supermarkten vlakt af | RetailDetail

Omzetgroei supermarkten vlakt af

Omzetgroei supermarkten vlakt af

Het afgelopen halfjaar is de omzetgroei van de Nederlandse supermarkten afgevlakt. In maart en april noteerden supermarkten nog een omzetstijging van 4,3 procent, in augustus was die groei al gezakt tot 1,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van GfK.

Voorzichtige consument

In augustus was de omzet van de supermarkten 2,52 miljard euro, waar die in dezelfde periode van 2012 nog op 2,49 miljard euro lag. Per kassabon gaven consumenten bovendien gemiddeld 21,20 euro uit, wat 0,9 procent meer was dan vorig jaar. Wordt echter de inflatie voor voeding en dranken in rekening genomen, dan concludeert GfK dat het verkochte volume bij de supermarkten de afgelopen maand gedaald is.

 

"Door de voortdurende crisis wordt de consument steeds voorzichtiger", verklaart marktonderzoeker Joop Holla van GfK aan RetailNews. Waarschijnlijk bezuinigt die consument momenteel ook meer, omwille van de uitgaven tijdens de vakantie.

 

33,6 miljard euro omzet

Over de alle voorbije 36 weken beschouwd, steeg de supermarktomzet met 3,4 procent. De gemiddelde aankoop steeg met 2,6 procent.

 

GfK verwacht voor het volledige jaar een omzet van 33,6 miljard euro, wat zou neerkomen op een stijging van drie procent ten opzichte van 2012. In 2014 zou de omzet volgens berekeningen van GfK verder stijgen met twee procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.