Omzetgroei supermarkten vlakt af

Omzetgroei supermarkten vlakt af

Het afgelopen halfjaar is de omzetgroei van de Nederlandse supermarkten afgevlakt. In maart en april noteerden supermarkten nog een omzetstijging van 4,3 procent, in augustus was die groei al gezakt tot 1,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van GfK.

Voorzichtige consument

In augustus was de omzet van de supermarkten 2,52 miljard euro, waar die in dezelfde periode van 2012 nog op 2,49 miljard euro lag. Per kassabon gaven consumenten bovendien gemiddeld 21,20 euro uit, wat 0,9 procent meer was dan vorig jaar. Wordt echter de inflatie voor voeding en dranken in rekening genomen, dan concludeert GfK dat het verkochte volume bij de supermarkten de afgelopen maand gedaald is.

 

"Door de voortdurende crisis wordt de consument steeds voorzichtiger", verklaart marktonderzoeker Joop Holla van GfK aan RetailNews. Waarschijnlijk bezuinigt die consument momenteel ook meer, omwille van de uitgaven tijdens de vakantie.

 

33,6 miljard euro omzet

Over de alle voorbije 36 weken beschouwd, steeg de supermarktomzet met 3,4 procent. De gemiddelde aankoop steeg met 2,6 procent.

 

GfK verwacht voor het volledige jaar een omzet van 33,6 miljard euro, wat zou neerkomen op een stijging van drie procent ten opzichte van 2012. In 2014 zou de omzet volgens berekeningen van GfK verder stijgen met twee procent.

Tags: