Omzetgroei supermarkten vlakt af | RetailDetail

Omzetgroei supermarkten vlakt af

Omzetgroei supermarkten vlakt af

Het afgelopen halfjaar is de omzetgroei van de Nederlandse supermarkten afgevlakt. In maart en april noteerden supermarkten nog een omzetstijging van 4,3 procent, in augustus was die groei al gezakt tot 1,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van GfK.

Voorzichtige consument

In augustus was de omzet van de supermarkten 2,52 miljard euro, waar die in dezelfde periode van 2012 nog op 2,49 miljard euro lag. Per kassabon gaven consumenten bovendien gemiddeld 21,20 euro uit, wat 0,9 procent meer was dan vorig jaar. Wordt echter de inflatie voor voeding en dranken in rekening genomen, dan concludeert GfK dat het verkochte volume bij de supermarkten de afgelopen maand gedaald is.

 

"Door de voortdurende crisis wordt de consument steeds voorzichtiger", verklaart marktonderzoeker Joop Holla van GfK aan RetailNews. Waarschijnlijk bezuinigt die consument momenteel ook meer, omwille van de uitgaven tijdens de vakantie.

 

33,6 miljard euro omzet

Over de alle voorbije 36 weken beschouwd, steeg de supermarktomzet met 3,4 procent. De gemiddelde aankoop steeg met 2,6 procent.

 

GfK verwacht voor het volledige jaar een omzet van 33,6 miljard euro, wat zou neerkomen op een stijging van drie procent ten opzichte van 2012. In 2014 zou de omzet volgens berekeningen van GfK verder stijgen met twee procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.