Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Een nieuw onderzoek van de Consumentenbond heeft aangewezen dat er heel wat voedselfraude te vinden is bij Nederlandse retailers en in de horeca: in meer dan een vijfde van de gevallen was er iets mis met de voeding.

Aldi neemt olijfolie uit handel

Voor het onderzoek liet de Consumentenbond meer dan 150 producten testen, onder andere door DNA-analyse. Daaruit blijkt dat heel wat beweringen ver van de waarheid zijn: zo spreekt de Consumentenbond van lamsvlees bij slagers en in restaurants dat bestaat uit meer dan 40 procent ander vlees. “In zes van de dertig porties troffen we geen spoor lamsvlees aan. We kregen rund of kalkoen en één keer vonden we ook varkensvlees. In nog eens acht porties zat wel lam, maar dan gemengd met minstens 40% ander vlees”, aldus de Consumentenbond.

 

De bond noemt in zijn onderzoek Aldi bij naam, dat olijfolie van slechte kwaliteit verkoopt, terwijl op de fles net het tegenovergestelde staat. “Aldi’s biologische olie van Mama Nature is geen extra vergine, maar ‘lampante’ olie; dit is de Italiaanse term voor olie die van zo’n slechte kwaliteit is dat hij vroeger dikwijls als lampenolie werd gebruikt. Tegenwoordig wordt zulke olie vaak geraffineerd en daarna gemengd met extra vergine olijfolie en verkocht om in te bakken”, staat te lezen in het onderzoek. Aldi heeft al besloten om de olijfolie uit de handel te nemen.

 

Bij Jumbo was dan weer een probleem met de dure manukahoning: die bleek bij de supermarktketen helemaal nep te zijn. In totaal vond de Consumentenbond in 21% van de onderzochte gevallen een probleem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.