Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Een nieuw onderzoek van de Consumentenbond heeft aangewezen dat er heel wat voedselfraude te vinden is bij Nederlandse retailers en in de horeca: in meer dan een vijfde van de gevallen was er iets mis met de voeding.

Aldi neemt olijfolie uit handel

Voor het onderzoek liet de Consumentenbond meer dan 150 producten testen, onder andere door DNA-analyse. Daaruit blijkt dat heel wat beweringen ver van de waarheid zijn: zo spreekt de Consumentenbond van lamsvlees bij slagers en in restaurants dat bestaat uit meer dan 40 procent ander vlees. “In zes van de dertig porties troffen we geen spoor lamsvlees aan. We kregen rund of kalkoen en één keer vonden we ook varkensvlees. In nog eens acht porties zat wel lam, maar dan gemengd met minstens 40% ander vlees”, aldus de Consumentenbond.

 

De bond noemt in zijn onderzoek Aldi bij naam, dat olijfolie van slechte kwaliteit verkoopt, terwijl op de fles net het tegenovergestelde staat. “Aldi’s biologische olie van Mama Nature is geen extra vergine, maar ‘lampante’ olie; dit is de Italiaanse term voor olie die van zo’n slechte kwaliteit is dat hij vroeger dikwijls als lampenolie werd gebruikt. Tegenwoordig wordt zulke olie vaak geraffineerd en daarna gemengd met extra vergine olijfolie en verkocht om in te bakken”, staat te lezen in het onderzoek. Aldi heeft al besloten om de olijfolie uit de handel te nemen.

 

Bij Jumbo was dan weer een probleem met de dure manukahoning: die bleek bij de supermarktketen helemaal nep te zijn. In totaal vond de Consumentenbond in 21% van de onderzochte gevallen een probleem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.