Ontevreden C1000-winkeliers willen zich organiseren

Ontevreden C1000-winkeliers willen zich organiseren

Het rommelt nog altijd bij de ombouw van C1000-supermarkten naar de Jumbo-formule. Ontevreden ondernemers hebben plannen een eigen belangenorganisatie op te richten, los van de officiële ondernemersvereniging van C1000.

Serieuze omzetval na opening

Een groep anonieme C1000-ondernemers zit door de resultaten van eerder omgebouwde winkels niet te wachten op de ombouw. Onder meer door een serie spectaculaire acties is C1000 zelf op dit moment nog zeer succesvol. Jumbo werkt grotendeels met Every Day Low Pricing (EDLP), wat veel actiegerichte C1000-klanten niet goed bevalt.

 

Daardoor vallen de omzetten bij veel voormalige C1000's tegen, na een piek rond de opening. Omdat de kosten door hogere derving en meer personeel hoger uitvallen, gaat dit ten koste van het resultaat van de winkel. Intussen zijn er weliswaar al afspraken gemaakt over compensatie, maar dat zou voor een groep ondernemers onvoldoende zijn. Zij denken met een eigen belangenorganisatie meer uit het vuur te kunnen slepen. Jumbo is van plan de laatste C1000-supermarkt uiterlijk in de loop van 2015 om te bouwen naar de Jumbo-formule.

 

Jumbo maakt zich op dit moment nog niet zo veel zorgen over de groep dissidenten. "Jumbo is onder andere een duidelijke overgangsregeling overeengekomen met het bestuur. Daarnaast worden deze afspraken gedurende het traject beoordeeld en zo nodig bijgesteld. Ook is het nieuwe conditiestelsel met unanieme stemmen aangenomen door de leden van de Ondernemersvereniging Jumbo", zo laat woordvoerder Frank Haagsman aan Levensmiddelenkrant weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour volgende overnameprooi Amazon?

26/09/2017

Volgens groeiende geruchten aast Amazon na de overname van Whole Foods ook op Carrefour. Het aandeel van de Franse distributiegroep was alvast meteen het sterkst stijgende hoofdfonds op de beurs van Parijs.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Back to top