Ook Jumbo bant plofkippen | RetailDetail

Ook Jumbo bant plofkippen

Ook Jumbo bant plofkippen

Na Albert Heijn stopt nu ook Jumbo met de verkoop van geforceerde kippen. Vanaf 2016 liggen alleen nog kippen die trager en natuurlijker werden vetgemest in de koeltoog.

Nieuwe kippen krijgen meer tijd

Tegen eind 2015 moet bij Jumbo de klassieke opgefokte plofkip volledig uit het aanbod verdwenen zijn. Dat het aanbod pas eind volgend jaar plofkipvrij is, komt door de tijd die nodig is om voldoende productie van de Nieuwe Standaard Kip op te zetten.

 

De plofkip zal worden vervangen door de Nieuwe Standaard Kip, een trager groeiende soort die 45 gram gewichtswinst per dag haalt (in plaats van 60 bij de plofkip) en pas na 49 dagen slachtrijp is (in plaats van na 35 dagen). Ook krijgt ze tijdens het leven (iets) meer bewegingsruimte.

 

De prijs voor de consument zal wel iets hoger liggen, al is de impact beperkt. Zo zal een kipfilet van de Nieuwe Standaard Kip slechts 1 euro per kg meer gaan kosten.

 

Concurrent Albert Heijn kondigde eerder al aan dat er tegen eind 2015 alleen nog de pas gelanceerde Hollandse kip, de scharrelkip en de biologische kip zullen worden verkocht. Het gaat om kippen die trager groeien. De verduurzaming van het kippenaanbod van Albert Heijn geldt overigens ook voor België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.