Ook Jumbo gaat hand ophouden bij fabrikanten | RetailDetail

Ook Jumbo gaat hand ophouden bij fabrikanten

Ook Jumbo gaat hand ophouden bij fabrikanten

De kans is groot dat ook Jumbo fabrikanten om een extra bijdrage gaat vragen rond de overname van C1000. "Op een aantal punten willen we slagen kunnen maken met onze leveranciers."

Albert Heijn volgen

Volgens financieel topman Ton van Veen Daarmee volgt Jumbo het voorbeeld van Albert Heijn, dat leveranciers enkele maanden geleden al verraste met een brief waarin twee procent extra korting werd geëist. Die zaak zorgde voor veel negatieve publiciteit en is inmiddels grotendeels geschikt door de marktleider.

 

In het interview kondigt Van Veen aan dat Jumbo sterker op de kosten gaat letten. Net als andere formules merkt Jumbo dat omzet en marge onder druk staan door de economische crisis, terwijl de kosten juist stijgen. Van Veen stelt dat veel leveranciers prijsverhogingen hebben aangekondigd en dat ook de vakbonden een stevige duit in het zakje doen. Daarnaast kost de ombouwoperatie veel geld en heeft Jumbo te maken met hogere rentekosten.

 

Van Veen zegt ook dat er in de C1000-deal eigenlijk te veel winkels zijn doorverkocht aan Albert Heijn en Coop: "Op het moment dat je in gesprek gaat met potentiële kopers, hebben zij ook wensen. Dan ga je een pakket samenstellen. Maar ik heb ons tafelzilver zeker niet doorverkocht", klinkt het in een interview met De Financiële Telegraaf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.