Ook Jumbo gaat hand ophouden bij fabrikanten

Ook Jumbo gaat hand ophouden bij fabrikanten

De kans is groot dat ook Jumbo fabrikanten om een extra bijdrage gaat vragen rond de overname van C1000. "Op een aantal punten willen we slagen kunnen maken met onze leveranciers."

Albert Heijn volgen

Volgens financieel topman Ton van Veen Daarmee volgt Jumbo het voorbeeld van Albert Heijn, dat leveranciers enkele maanden geleden al verraste met een brief waarin twee procent extra korting werd geëist. Die zaak zorgde voor veel negatieve publiciteit en is inmiddels grotendeels geschikt door de marktleider.

 

In het interview kondigt Van Veen aan dat Jumbo sterker op de kosten gaat letten. Net als andere formules merkt Jumbo dat omzet en marge onder druk staan door de economische crisis, terwijl de kosten juist stijgen. Van Veen stelt dat veel leveranciers prijsverhogingen hebben aangekondigd en dat ook de vakbonden een stevige duit in het zakje doen. Daarnaast kost de ombouwoperatie veel geld en heeft Jumbo te maken met hogere rentekosten.

 

Van Veen zegt ook dat er in de C1000-deal eigenlijk te veel winkels zijn doorverkocht aan Albert Heijn en Coop: "Op het moment dat je in gesprek gaat met potentiële kopers, hebben zij ook wensen. Dan ga je een pakket samenstellen. Maar ik heb ons tafelzilver zeker niet doorverkocht", klinkt het in een interview met De Financiële Telegraaf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top