Ook Jumbo gaat hand ophouden bij fabrikanten | RetailDetail

Ook Jumbo gaat hand ophouden bij fabrikanten

Ook Jumbo gaat hand ophouden bij fabrikanten

De kans is groot dat ook Jumbo fabrikanten om een extra bijdrage gaat vragen rond de overname van C1000. "Op een aantal punten willen we slagen kunnen maken met onze leveranciers."

Albert Heijn volgen

Volgens financieel topman Ton van Veen Daarmee volgt Jumbo het voorbeeld van Albert Heijn, dat leveranciers enkele maanden geleden al verraste met een brief waarin twee procent extra korting werd geëist. Die zaak zorgde voor veel negatieve publiciteit en is inmiddels grotendeels geschikt door de marktleider.

 

In het interview kondigt Van Veen aan dat Jumbo sterker op de kosten gaat letten. Net als andere formules merkt Jumbo dat omzet en marge onder druk staan door de economische crisis, terwijl de kosten juist stijgen. Van Veen stelt dat veel leveranciers prijsverhogingen hebben aangekondigd en dat ook de vakbonden een stevige duit in het zakje doen. Daarnaast kost de ombouwoperatie veel geld en heeft Jumbo te maken met hogere rentekosten.

 

Van Veen zegt ook dat er in de C1000-deal eigenlijk te veel winkels zijn doorverkocht aan Albert Heijn en Coop: "Op het moment dat je in gesprek gaat met potentiële kopers, hebben zij ook wensen. Dan ga je een pakket samenstellen. Maar ik heb ons tafelzilver zeker niet doorverkocht", klinkt het in een interview met De Financiële Telegraaf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.