Opnieuw winstwaarschuwing van Tesco | RetailDetail

Opnieuw winstwaarschuwing van Tesco

Opnieuw winstwaarschuwing van Tesco

Tesco verlaagt opnieuw zijn winstverwachting: de winst voor het huidige boekjaar zal niet hoger zijn dan 1,4 miljard Britse pond (bijna 1,8 miljard euro). 

Diepe duik na 'creatief boekhouden'

Vergeleken met de cijfers over het volledige boekjaar 2013/14 dat Tesco in februari 2014 afsloot, is de teruggang in winstgevendheid helemaal schrikbarend: toen rapporteerde de distributeur nog een bedrijfswinst van ruim 3,3 miljard pond (ruim 4,2 miljard euro). Dit moet weliswaar gezien worden tegen de achtergrond van het boekhoudschandaal dat de Britse marktleider sinds september achtervolgt. De cijfers van vorig jaar zijn immers deels het resultaat van 'creatief boekhouden'.

 

Uit het boekenonderzoek bleek dat Tesco in zijn boekjaar 2013/14 voor 70 miljoen pond aan niet-bestaande winst had geboekt. Een kwalijke praktijk, die in de eerste helft van het huidige boekjaar nog werd overtroffen met liefst 118 miljoen pond aan niet-verklaarbare winst. Hierdoor zijn inmiddels zeven topmanagers gesneuveld en moest het ooit zo trotse Tesco diep door het stof.

 

Tesco neemt het zekere voor het onzekere

Doch zelfs na correctie van deze ten onrechte geboekte bedragen is de vandaag gecommuniceerde winstverwachting opmerkelijk, zeker omdat het hier opnieuw een verlaging betreft van een al veel lagere winstprognose die Tesco op 23 oktober heeft afgegeven.

 

Tesco neemt met andere woorden het zekere voor het onzekere en accepteert nu alvast een correctie, om bij de bekendmaking van de jaarcijfers over 2014/15 niet opnieuw onderuit te gaan. In de verklaring van vandaag legt bestuursvoorzitter Dave Lewis de opnieuw verlaagde winstverwachting alvast uit als een gevolg van investeringen "in het Tesco van de toekomst".

 

Investeren in lagere prijzen en hogere service

"Tesco is erop gericht om datgene te doen wat goed is voor onze klanten", aldus Lewis. "We willen duurzame waarde creëren. De stappen die we daartoe zetten, zijn van invloed op onze kortetermijnwinstgevendheid. Ze zijn niettemin essentieel om ons bedrijf weer gezond te maken."

 

Tesco heeft de banden met leveranciers aangehaald – daarbij komt de terugkeer van de gerehabiliteerde inkoopdirecteur Matt Simister als geroepen – en investeert de retailer in betere verkrijgbaarheid van producten (het reduceren van out-of-stocks), lagere consumentenprijzen en betere klantenservice. Daarvoor heeft Tesco ruim zesduizend nieuwe winkelmedewerkers in dienst genomen.

 

Winst van 1,4 miljard pond, of zelfs (iets) minder...

Op 8 januari van het nieuwe jaar zal chief executive Lewis en gedetailleerder verslag geven van zijn plannen om Tesco structureel beter te positioneren. Dan wordt ook duidelijk hoe de belangrijke kerstperiode voor de in de problemen geraakte marktleider is verlopen. "Onze prioriteiten blijven het verbeteren van onze concurrentiepositie in het Verenigd Koninkrijk, het beschermen en versterken van de handelsbalans, en het heropbouwen van vertrouwen en transparantie", aldus Lewis.

 

Met een operationele winst van maximaal 1,4 miljard pond heeft Tesco de verwachtingen opnieuw getemperd. Letterlijk stelt de retailer dat het winstcijfer "de 1,4 miljard pond niet zal overschrijden", wat zelfs impliceert dat iets lager dan 1,4 miljard ook nog tot de mogelijkheden behoort. Veel lager zou echter - alweer - funest zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.