Overname C1000 door Jumbo was “alleen voor de groei” | RetailDetail

Overname C1000 door Jumbo was “alleen voor de groei”

Overname C1000 door Jumbo was “alleen voor de groei”

Supermarktketen Jumbo heeft C1000 alleen overgenomen om fors te kunnen groeien. Die opmerkelijke uitspraak deed Jumbo-oprichter Karel van Eerd dit weekend tijdens het evenement Klantgericht Retailen in Amsterdam. Huidig C1000-topman en zoon Frits van Eerd wist vanochtend niet hoe snel hij die uitspraken moest relativeren en sprak van “grappig bedoelde woorden”.

Geen sterke formules

Volgens De Telegraaf uitte Karel Van Eerd tijdens de bijeenkomst afgelopen weekend forse kritiek op supermarktketens die het moeten hebben van aanbiedingen. “Ze hebben hun formule niet goed voor elkaar. Ze zijn te duur. Ze hebben hun assortiment niet op orde. Als je dan een paar aanbiedingen pakt, heb je de omzet weer op orde, maar daarmee zijn de problemen niet opgelost”, redeneert hij.

 

Karel Van Eerd stak ook de hand in eigen boezem door te stellen dat ook C1000 onder die categorie valt. Daarom zullen er vrijwel geen elementen van de keten worden overgenomen in de nieuwe Jumbo-winkels. “Het klopt dat wij hebben gezegd dat we het beste van C1000 mee zouden nemen in de Jumbo-winkels. Maar we moesten gewoon een verhaal hebben tijdens de overname. Jumbo blijft gewoon Jumbo, zoals we de formule in de afgelopen jaren hebben opgebouwd,” aldus Van Eerd.

 

Bij de overname in november 2011 beloofde zijn zoon en huidig topman Frits van Eerd nochtans nog dat de twee formules naast elkaar zouden blijven bestaan.

 

Grappig bedoelde opmerkingen

Jumbo-topman Frits van Eerd nuanceert vandaag in De Telegraaf de uitspraken van zijn vader Karel. Volgens hem waren het grappig bedoelde opmerkingen. “Het is zeker geen juiste weergave van de werkelijkheid. Wij betreuren dat door deze uitspraken mogelijk een beeld zou kunnen ontstaan dat niet conform de waarheid en onze intenties is.”

 

Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte is de situatie volkomen helder. Op retailnews.nl zegt hij: “Karel van Eerd zei wat iedereen eigenlijk al wist. Ze zijn nooit van plan geweest om C1000 overeind te houden, laat staan om de twee formules naast elkaar te houden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.