Overname C1000 door Jumbo was “alleen voor de groei”

Overname C1000 door Jumbo was “alleen voor de groei”

Supermarktketen Jumbo heeft C1000 alleen overgenomen om fors te kunnen groeien. Die opmerkelijke uitspraak deed Jumbo-oprichter Karel van Eerd dit weekend tijdens het evenement Klantgericht Retailen in Amsterdam. Huidig C1000-topman en zoon Frits van Eerd wist vanochtend niet hoe snel hij die uitspraken moest relativeren en sprak van “grappig bedoelde woorden”.

Geen sterke formules

Volgens De Telegraaf uitte Karel Van Eerd tijdens de bijeenkomst afgelopen weekend forse kritiek op supermarktketens die het moeten hebben van aanbiedingen. “Ze hebben hun formule niet goed voor elkaar. Ze zijn te duur. Ze hebben hun assortiment niet op orde. Als je dan een paar aanbiedingen pakt, heb je de omzet weer op orde, maar daarmee zijn de problemen niet opgelost”, redeneert hij.

 

Karel Van Eerd stak ook de hand in eigen boezem door te stellen dat ook C1000 onder die categorie valt. Daarom zullen er vrijwel geen elementen van de keten worden overgenomen in de nieuwe Jumbo-winkels. “Het klopt dat wij hebben gezegd dat we het beste van C1000 mee zouden nemen in de Jumbo-winkels. Maar we moesten gewoon een verhaal hebben tijdens de overname. Jumbo blijft gewoon Jumbo, zoals we de formule in de afgelopen jaren hebben opgebouwd,” aldus Van Eerd.

 

Bij de overname in november 2011 beloofde zijn zoon en huidig topman Frits van Eerd nochtans nog dat de twee formules naast elkaar zouden blijven bestaan.

 

Grappig bedoelde opmerkingen

Jumbo-topman Frits van Eerd nuanceert vandaag in De Telegraaf de uitspraken van zijn vader Karel. Volgens hem waren het grappig bedoelde opmerkingen. “Het is zeker geen juiste weergave van de werkelijkheid. Wij betreuren dat door deze uitspraken mogelijk een beeld zou kunnen ontstaan dat niet conform de waarheid en onze intenties is.”

 

Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte is de situatie volkomen helder. Op retailnews.nl zegt hij: “Karel van Eerd zei wat iedereen eigenlijk al wist. Ze zijn nooit van plan geweest om C1000 overeind te houden, laat staan om de twee formules naast elkaar te houden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top