Overname C1000 door Jumbo was “alleen voor de groei”

Overname C1000 door Jumbo was “alleen voor de groei”

Supermarktketen Jumbo heeft C1000 alleen overgenomen om fors te kunnen groeien. Die opmerkelijke uitspraak deed Jumbo-oprichter Karel van Eerd dit weekend tijdens het evenement Klantgericht Retailen in Amsterdam. Huidig C1000-topman en zoon Frits van Eerd wist vanochtend niet hoe snel hij die uitspraken moest relativeren en sprak van “grappig bedoelde woorden”.

Geen sterke formules

Volgens De Telegraaf uitte Karel Van Eerd tijdens de bijeenkomst afgelopen weekend forse kritiek op supermarktketens die het moeten hebben van aanbiedingen. “Ze hebben hun formule niet goed voor elkaar. Ze zijn te duur. Ze hebben hun assortiment niet op orde. Als je dan een paar aanbiedingen pakt, heb je de omzet weer op orde, maar daarmee zijn de problemen niet opgelost”, redeneert hij.

 

Karel Van Eerd stak ook de hand in eigen boezem door te stellen dat ook C1000 onder die categorie valt. Daarom zullen er vrijwel geen elementen van de keten worden overgenomen in de nieuwe Jumbo-winkels. “Het klopt dat wij hebben gezegd dat we het beste van C1000 mee zouden nemen in de Jumbo-winkels. Maar we moesten gewoon een verhaal hebben tijdens de overname. Jumbo blijft gewoon Jumbo, zoals we de formule in de afgelopen jaren hebben opgebouwd,” aldus Van Eerd.

 

Bij de overname in november 2011 beloofde zijn zoon en huidig topman Frits van Eerd nochtans nog dat de twee formules naast elkaar zouden blijven bestaan.

 

Grappig bedoelde opmerkingen

Jumbo-topman Frits van Eerd nuanceert vandaag in De Telegraaf de uitspraken van zijn vader Karel. Volgens hem waren het grappig bedoelde opmerkingen. “Het is zeker geen juiste weergave van de werkelijkheid. Wij betreuren dat door deze uitspraken mogelijk een beeld zou kunnen ontstaan dat niet conform de waarheid en onze intenties is.”

 

Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte is de situatie volkomen helder. Op retailnews.nl zegt hij: “Karel van Eerd zei wat iedereen eigenlijk al wist. Ze zijn nooit van plan geweest om C1000 overeind te houden, laat staan om de twee formules naast elkaar te houden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top