Overname C1000 door Jumbo was “alleen voor de groei”

Overname C1000 door Jumbo was “alleen voor de groei”

Supermarktketen Jumbo heeft C1000 alleen overgenomen om fors te kunnen groeien. Die opmerkelijke uitspraak deed Jumbo-oprichter Karel van Eerd dit weekend tijdens het evenement Klantgericht Retailen in Amsterdam. Huidig C1000-topman en zoon Frits van Eerd wist vanochtend niet hoe snel hij die uitspraken moest relativeren en sprak van “grappig bedoelde woorden”.

Geen sterke formules

Volgens De Telegraaf uitte Karel Van Eerd tijdens de bijeenkomst afgelopen weekend forse kritiek op supermarktketens die het moeten hebben van aanbiedingen. “Ze hebben hun formule niet goed voor elkaar. Ze zijn te duur. Ze hebben hun assortiment niet op orde. Als je dan een paar aanbiedingen pakt, heb je de omzet weer op orde, maar daarmee zijn de problemen niet opgelost”, redeneert hij.

 

Karel Van Eerd stak ook de hand in eigen boezem door te stellen dat ook C1000 onder die categorie valt. Daarom zullen er vrijwel geen elementen van de keten worden overgenomen in de nieuwe Jumbo-winkels. “Het klopt dat wij hebben gezegd dat we het beste van C1000 mee zouden nemen in de Jumbo-winkels. Maar we moesten gewoon een verhaal hebben tijdens de overname. Jumbo blijft gewoon Jumbo, zoals we de formule in de afgelopen jaren hebben opgebouwd,” aldus Van Eerd.

 

Bij de overname in november 2011 beloofde zijn zoon en huidig topman Frits van Eerd nochtans nog dat de twee formules naast elkaar zouden blijven bestaan.

 

Grappig bedoelde opmerkingen

Jumbo-topman Frits van Eerd nuanceert vandaag in De Telegraaf de uitspraken van zijn vader Karel. Volgens hem waren het grappig bedoelde opmerkingen. “Het is zeker geen juiste weergave van de werkelijkheid. Wij betreuren dat door deze uitspraken mogelijk een beeld zou kunnen ontstaan dat niet conform de waarheid en onze intenties is.”

 

Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte is de situatie volkomen helder. Op retailnews.nl zegt hij: “Karel van Eerd zei wat iedereen eigenlijk al wist. Ze zijn nooit van plan geweest om C1000 overeind te houden, laat staan om de twee formules naast elkaar te houden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top