Picnic verwacht dit jaar eerste winsten | RetailDetail

Picnic verwacht dit jaar eerste winsten

Picnic verwacht dit jaar eerste winsten

Online supermarkt Picnic verwacht dit jaar voor het eerst winst te maken. Nochtans waren experts er lange tijd van overtuigd dat het bedrijf, dat boodschappen gratis aan huis levert, nooit winstgevend zou zijn.

 

Weinig kosten

Picnic is ervan overtuigd dat het over heel 2017 heen voor een eerste keer winst zal maken. Dit terwijl de bezorgdiensten van de fysieke supermarkten, die vaak wel bezorgkosten vragen, vrijwel allemaal verlieslatend zijn.

 

Volgens Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, zijn er enkele eenvoudige redenen waarom het bij Picnic wel kan. “Wij maken geen kosten als het gaat om vastgoed voor winkels, caissières of vakkenvullers”, zegt hij aan Trouw. Daarnaast heeft Picnic vrijwel geen voorraden, wat ook flink kostenbesparend is.

 

“Onze bestelling gaat ’s avonds direct naar al onze leveranciers. Zij bezorgen vanaf zeven uur ’s ochtends alles bij ons distributiecentrum in Nijkerk. Dan wordt alles direct verdeeld over de mandjes voor de klanten. Alleen zaken als scheermesjes, zeep en wasmiddelen hebben we op voorraad.”

 

Goedkopere bezorging

Volgens Muller is ook de manier waarop de boodschappen worden bezorgd veel goedkoper. De bezorgers van Picnic rijden immers niet van klant naar klant, maar rijden rondjes, waardoor ze op verschillende tijdstippen door de straat van een klant komen. “We komen twee tot drie keer per dag langs de straat van de klant. Het blijkt dat mensen het prima vinden om zich aan die tijdstippen aan te passen.”

 

Picnic wil dit jaar niet alleen winst maken, het gaat ook fors uitbreiden. Alles samen moeten er dit jaar tien tot vijftien nieuwe steden toegevoegd worden, waarvan al zeven in april. Dan zullen de elektrische wagentjes van Picnic te vinden zijn in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.