Plan van Eindhoven om supermarkten te belonen 'is belachelijk'

Plan van Eindhoven om supermarkten te belonen 'is belachelijk'

De gemeente Eindhoven wil supermarkten die stoppen met stunten met goedkoop bier belonen. Ze zouden dan bijvoorbeeld vaker op zondag open mogen. Supermarktexpert Gerard Rutte noemt het voorstel echter een 'belachelijk plan'. Volgende dinsdag weten we of de gemeenteraad zijn advies opvolgt.

In ruil op zondag open?

Een meerderheid van de jongeren gaf eerder aan dat zij meer gaan drinken als gevolg van prijsacties. Eindhoven probeert dat tij te keren en wil supermarkten die stoppen met het goedkoop aanbieden van alcohol, tegemoet komen in hun wens om ook op zondagen open te zijn.

 

Supermarktdeskundige Gerard Rutte vindt dat een slecht idee, zegt hij tegen Omroep Brabant: "Ik vind alle discussies in gemeenten als Eindhoven nu en Tilburg eerder over de winkeltijdenwet pure politiek voor de bühne. Ik ben er van overtuigd dat straks de wet aangeeft dat iedereen elke zondag open mag zijn. Dan is dit plan helemaal niet te gebruiken."

 

'Niet de taak van een gemeente'

Gemeenten moeten volgens Rutte gewoon hun taken uitvoeren: "Ze moeten handhaven. Pak supermarkten aan die alcohol verkopen aan kinderen die te jong zijn. Als je dat stunten wilt aanpakken, moet je landelijk regelen dat supermarkten en drankenhandels niet meer onder de inkoopprijs mogen verkopen."

 

Volgens Rutte zullen supermarkten dan ook gewoon doorgaan met hun acties met bier: "Ze stunten met prijzen, omdat ze consumenten willen binnenhalen die meer kopen dan alleen bier. Als ze dat op een andere manier voor elkaar konden krijgen, hadden ze dat al lang gedaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top