Plan van Eindhoven om supermarkten te belonen 'is belachelijk' | RetailDetail

Plan van Eindhoven om supermarkten te belonen 'is belachelijk'

Plan van Eindhoven om supermarkten te belonen 'is belachelijk'

De gemeente Eindhoven wil supermarkten die stoppen met stunten met goedkoop bier belonen. Ze zouden dan bijvoorbeeld vaker op zondag open mogen. Supermarktexpert Gerard Rutte noemt het voorstel echter een 'belachelijk plan'. Volgende dinsdag weten we of de gemeenteraad zijn advies opvolgt.

In ruil op zondag open?

Een meerderheid van de jongeren gaf eerder aan dat zij meer gaan drinken als gevolg van prijsacties. Eindhoven probeert dat tij te keren en wil supermarkten die stoppen met het goedkoop aanbieden van alcohol, tegemoet komen in hun wens om ook op zondagen open te zijn.

 

Supermarktdeskundige Gerard Rutte vindt dat een slecht idee, zegt hij tegen Omroep Brabant: "Ik vind alle discussies in gemeenten als Eindhoven nu en Tilburg eerder over de winkeltijdenwet pure politiek voor de bühne. Ik ben er van overtuigd dat straks de wet aangeeft dat iedereen elke zondag open mag zijn. Dan is dit plan helemaal niet te gebruiken."

 

'Niet de taak van een gemeente'

Gemeenten moeten volgens Rutte gewoon hun taken uitvoeren: "Ze moeten handhaven. Pak supermarkten aan die alcohol verkopen aan kinderen die te jong zijn. Als je dat stunten wilt aanpakken, moet je landelijk regelen dat supermarkten en drankenhandels niet meer onder de inkoopprijs mogen verkopen."

 

Volgens Rutte zullen supermarkten dan ook gewoon doorgaan met hun acties met bier: "Ze stunten met prijzen, omdat ze consumenten willen binnenhalen die meer kopen dan alleen bier. Als ze dat op een andere manier voor elkaar konden krijgen, hadden ze dat al lang gedaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.