Plan van Eindhoven om supermarkten te belonen 'is belachelijk' | RetailDetail

Plan van Eindhoven om supermarkten te belonen 'is belachelijk'

Plan van Eindhoven om supermarkten te belonen 'is belachelijk'

De gemeente Eindhoven wil supermarkten die stoppen met stunten met goedkoop bier belonen. Ze zouden dan bijvoorbeeld vaker op zondag open mogen. Supermarktexpert Gerard Rutte noemt het voorstel echter een 'belachelijk plan'. Volgende dinsdag weten we of de gemeenteraad zijn advies opvolgt.

In ruil op zondag open?

Een meerderheid van de jongeren gaf eerder aan dat zij meer gaan drinken als gevolg van prijsacties. Eindhoven probeert dat tij te keren en wil supermarkten die stoppen met het goedkoop aanbieden van alcohol, tegemoet komen in hun wens om ook op zondagen open te zijn.

 

Supermarktdeskundige Gerard Rutte vindt dat een slecht idee, zegt hij tegen Omroep Brabant: "Ik vind alle discussies in gemeenten als Eindhoven nu en Tilburg eerder over de winkeltijdenwet pure politiek voor de bühne. Ik ben er van overtuigd dat straks de wet aangeeft dat iedereen elke zondag open mag zijn. Dan is dit plan helemaal niet te gebruiken."

 

'Niet de taak van een gemeente'

Gemeenten moeten volgens Rutte gewoon hun taken uitvoeren: "Ze moeten handhaven. Pak supermarkten aan die alcohol verkopen aan kinderen die te jong zijn. Als je dat stunten wilt aanpakken, moet je landelijk regelen dat supermarkten en drankenhandels niet meer onder de inkoopprijs mogen verkopen."

 

Volgens Rutte zullen supermarkten dan ook gewoon doorgaan met hun acties met bier: "Ze stunten met prijzen, omdat ze consumenten willen binnenhalen die meer kopen dan alleen bier. Als ze dat op een andere manier voor elkaar konden krijgen, hadden ze dat al lang gedaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.