Plus droeg het meest af aan fairtrade premie | RetailDetail

Plus droeg het meest af aan fairtrade premie

Plus droeg het meest af aan fairtrade premie

Plus droeg vorig jaar ruim 1,2 miljoen dollar af aan fairtrade-premie. Dit is het meest van alle Nederlandse supermarktketens. De verkoop van fairtrade Plus huismerkkoffie was goed voor bijna de helft van de afdracht door Plus. Daarna volgden fairtrade bananen, thee, chocolade, ananas en rozen, blijkt uit onderzoek van Stichting Max Havelaar.

 

Meer huismerkproducten certificeren

Plus stapte zes jaar geleden als eerste Nederlandse supermarkt over op honderd procent fairtrade gecertificeerde bananen. Ook fairtrade gecertificeerde koffie, thee, ananas en sinaasappelsap behoren inmiddels tot het aanbod.

 

Plus werkt de komende jaren samen met Stichting Max Havelaar aan een verdere uitbreiding van het fairtrade assortiment. De formule wil onder andere haar huismerkproducten zo veel mogelijk fairtrade certificeren. Bij deze samenwerking worden ook leveranciers, klanten en lokale ondernemers van Plus betrokken. De intentieverklaring tussen Plus en Stichting Max Havelaar is de meest vergaande samenwerking tussen een supermarktketen en de keurmerkorganisatie tot nu toe.

 

Plus wil als verantwoorde supermarkt klanten bewustere keuzes laten maken. De formule biedt daarom naar eigen zeggen zo veel mogelijk huismerkproducten met fairtrade keurmerk aan. De boerenorganisaties in ontwikkelingslanden ontvangen een eerlijke prijs en een premie voor de fairtrade huismerkproducten die klanten kopen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.