Plus grootste verkoper fairtradeproducten in Nederland

Plus grootste verkoper fairtradeproducten in Nederland

Supermarktketen Plus verkoopt het grootste aantal fairtradeproducten in Nederland. Die informatie komt van de Stichting Max Havelaar, naar aanleiding van de zesde fairtradeweek (van 25 oktober tot 4 november).

Fairtrade-bananen

Twee jaar geleden begon Plus als eerste supermarkt met de verkoop van bananen met enkel nog het Max Havelaar-keurmerk. Al snel volgden ananassen, thee, wijn en peulvruchten. Recent werd aan die lijst huismerk koffie toegevoegd, en ook alle chocoladerepen van het huismerk hebben dat keurmerk.

 

Plus scoort vooral zo hoog door de volledige overstap op fairtradebananen, één van de meest verkochte versproducten in de supermarkt. De supermarktketen noemt geen concrete cijfers over de verkopen.

 

Zelfde prijs voor Fairtrade en gewoon

Plus maakt het klanten makkelijk om te kiezen voor fairtradeproducten, omdat die producten er niet duurder zijn dan gewone. Commercieel directeur Eric Leebeek van Plus supermarkten zegt daarover: "Natuurlijk willen we de keuze voor de klant niet moeilijker maken, daarom neemt Plus het prijsverschil voor zijn rekening. Dit betekent dat de klant een eerlijk product krijgt voor dezelfde prijs en de boer een eerlijke prijs voor zijn product. Zo maken we de wereld samen een beetje beter."

 

Ook op andere manieren neemt Plus haar verantwoordelijkheid op het gebied van verantwoord ondernemen. Op basis daarvan is Plus door Milieudefensie sinds 2006 zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot 'Beste biologische supermarkt'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top