Plus grootste verkoper fairtradeproducten in Nederland

Plus grootste verkoper fairtradeproducten in Nederland

Supermarktketen Plus verkoopt het grootste aantal fairtradeproducten in Nederland. Die informatie komt van de Stichting Max Havelaar, naar aanleiding van de zesde fairtradeweek (van 25 oktober tot 4 november).

Fairtrade-bananen

Twee jaar geleden begon Plus als eerste supermarkt met de verkoop van bananen met enkel nog het Max Havelaar-keurmerk. Al snel volgden ananassen, thee, wijn en peulvruchten. Recent werd aan die lijst huismerk koffie toegevoegd, en ook alle chocoladerepen van het huismerk hebben dat keurmerk.

 

Plus scoort vooral zo hoog door de volledige overstap op fairtradebananen, één van de meest verkochte versproducten in de supermarkt. De supermarktketen noemt geen concrete cijfers over de verkopen.

 

Zelfde prijs voor Fairtrade en gewoon

Plus maakt het klanten makkelijk om te kiezen voor fairtradeproducten, omdat die producten er niet duurder zijn dan gewone. Commercieel directeur Eric Leebeek van Plus supermarkten zegt daarover: "Natuurlijk willen we de keuze voor de klant niet moeilijker maken, daarom neemt Plus het prijsverschil voor zijn rekening. Dit betekent dat de klant een eerlijk product krijgt voor dezelfde prijs en de boer een eerlijke prijs voor zijn product. Zo maken we de wereld samen een beetje beter."

 

Ook op andere manieren neemt Plus haar verantwoordelijkheid op het gebied van verantwoord ondernemen. Op basis daarvan is Plus door Milieudefensie sinds 2006 zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot 'Beste biologische supermarkt'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top