Plus grootste verkoper fairtradeproducten in Nederland | RetailDetail

Plus grootste verkoper fairtradeproducten in Nederland

Plus grootste verkoper fairtradeproducten in Nederland

Supermarktketen Plus verkoopt het grootste aantal fairtradeproducten in Nederland. Die informatie komt van de Stichting Max Havelaar, naar aanleiding van de zesde fairtradeweek (van 25 oktober tot 4 november).

Fairtrade-bananen

Twee jaar geleden begon Plus als eerste supermarkt met de verkoop van bananen met enkel nog het Max Havelaar-keurmerk. Al snel volgden ananassen, thee, wijn en peulvruchten. Recent werd aan die lijst huismerk koffie toegevoegd, en ook alle chocoladerepen van het huismerk hebben dat keurmerk.

 

Plus scoort vooral zo hoog door de volledige overstap op fairtradebananen, één van de meest verkochte versproducten in de supermarkt. De supermarktketen noemt geen concrete cijfers over de verkopen.

 

Zelfde prijs voor Fairtrade en gewoon

Plus maakt het klanten makkelijk om te kiezen voor fairtradeproducten, omdat die producten er niet duurder zijn dan gewone. Commercieel directeur Eric Leebeek van Plus supermarkten zegt daarover: "Natuurlijk willen we de keuze voor de klant niet moeilijker maken, daarom neemt Plus het prijsverschil voor zijn rekening. Dit betekent dat de klant een eerlijk product krijgt voor dezelfde prijs en de boer een eerlijke prijs voor zijn product. Zo maken we de wereld samen een beetje beter."

 

Ook op andere manieren neemt Plus haar verantwoordelijkheid op het gebied van verantwoord ondernemen. Op basis daarvan is Plus door Milieudefensie sinds 2006 zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot 'Beste biologische supermarkt'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.