Plus-ondernemer Geert Benders lanceert “Fooddrome” | RetailDetail

Plus-ondernemer Geert Benders lanceert “Fooddrome”

Plus-ondernemer Geert Benders lanceert “Fooddrome”

Geert Benders, Plus-ondernemer en ooit de beste zelfstandige ondernemer in de Nederlandse levensmiddelenbranche, opent in juni volgend jaar zijn nieuwste concept: Fooddrome. Het moet een voedingswalhalla worden van 7.500 vierkante meter groot en waarin retail, horeca, educatie en recreatie gecombineerd worden. Supermarktketen Plus stapt mee in het avontuur.

“Vers-foodpaleis” in Venlo

Het was in 2007 dat Geert Benders verkozen werd tot beste zelfstandige ondernemer in de levensmiddelenbranche van Nederland. Hij is ondertussen al meer dan 25 jaar franchisenemer van een Plus-supermarkt in Venlo. Nu komt hij met een volledig nieuw concept waar hij al zijn ondernemerstalenten in kwijt kan: Fooddrome.

 

Fooddrome moet een paradijs van verse voeding worden waar consumenten een volledig supermarktaanbod, maar vooral veel lokale producten kunnen kopen. Vergelijkbaar met Jumbo’s nieuwe Foodmarkt kan men de producten er ook laten bereiden door koks. Voor wie de honger te groot is, kan alles meteen ter plaatse verorberd worden.

 

Partnerships

Dat Plus vertrouwen heeft in het idee van haar franchisenemer blijkt uit het partnership dat beide partijen voor dit project aangingen. Er werd een stichting in het leven geroepen waarin Fooddrome, dat trouwens eigendom blijft van Benders, werd ondergebracht en waar zowel Benders als Sjaak de Korte van Plus in zetelen.

 

Maar niet alleen Plus is partner. Kleinschalige leveranciers krijgen in Fooddrome de kans en een plekje om hun producten te testen en zelf aan de man te brengen. Indien ze succesvol zijn, kunnen ze zelfs meteen doorgroeien naar de Plus-supermarkt.

 

Educatief project

Fooddrome wil echter nog een bijkomende, educatieve rol gaan vervullen. Er zal in de toekomst worden samengewerkt met universiteiten en hogescholen die ter plaatse onderzoek zullen voeren. En er wordt ook aan de voedingsgewoonten van de allerkleinsten gedacht. Daarvoor zal de Fooddrome samenwerken met de bestaande “Kids University for Cooking” met het oog op een verbetering van het eetpatroon bij kinderen.

 

Kwaliteit en beleving vooropMet zijn nieuwe concept wil Geert Benders de traditionele supermarkt naar eigen zeggen een andere missie meegeven. Kwaliteit en beleving moeten opnieuw bovenaan de prioriteitenlijst komen te staan en het gamma gestandaardiseerde producten moet meer aangevuld worden met kwalitatieve, pure producten, en dan nog liefst van eigen bodem.

 

Fooddrome opent half juni 2014 de deuren. Het concept zal worden ondergebracht in het Villa Flora-gebouw dat vorig jaar net buiten Venlo werd neergezet naar aanleiding van de Floriade.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.