Plus-ondernemer Geert Benders lanceert “Fooddrome” | RetailDetail

Plus-ondernemer Geert Benders lanceert “Fooddrome”

Plus-ondernemer Geert Benders lanceert “Fooddrome”

Geert Benders, Plus-ondernemer en ooit de beste zelfstandige ondernemer in de Nederlandse levensmiddelenbranche, opent in juni volgend jaar zijn nieuwste concept: Fooddrome. Het moet een voedingswalhalla worden van 7.500 vierkante meter groot en waarin retail, horeca, educatie en recreatie gecombineerd worden. Supermarktketen Plus stapt mee in het avontuur.

“Vers-foodpaleis” in Venlo

Het was in 2007 dat Geert Benders verkozen werd tot beste zelfstandige ondernemer in de levensmiddelenbranche van Nederland. Hij is ondertussen al meer dan 25 jaar franchisenemer van een Plus-supermarkt in Venlo. Nu komt hij met een volledig nieuw concept waar hij al zijn ondernemerstalenten in kwijt kan: Fooddrome.

 

Fooddrome moet een paradijs van verse voeding worden waar consumenten een volledig supermarktaanbod, maar vooral veel lokale producten kunnen kopen. Vergelijkbaar met Jumbo’s nieuwe Foodmarkt kan men de producten er ook laten bereiden door koks. Voor wie de honger te groot is, kan alles meteen ter plaatse verorberd worden.

 

Partnerships

Dat Plus vertrouwen heeft in het idee van haar franchisenemer blijkt uit het partnership dat beide partijen voor dit project aangingen. Er werd een stichting in het leven geroepen waarin Fooddrome, dat trouwens eigendom blijft van Benders, werd ondergebracht en waar zowel Benders als Sjaak de Korte van Plus in zetelen.

 

Maar niet alleen Plus is partner. Kleinschalige leveranciers krijgen in Fooddrome de kans en een plekje om hun producten te testen en zelf aan de man te brengen. Indien ze succesvol zijn, kunnen ze zelfs meteen doorgroeien naar de Plus-supermarkt.

 

Educatief project

Fooddrome wil echter nog een bijkomende, educatieve rol gaan vervullen. Er zal in de toekomst worden samengewerkt met universiteiten en hogescholen die ter plaatse onderzoek zullen voeren. En er wordt ook aan de voedingsgewoonten van de allerkleinsten gedacht. Daarvoor zal de Fooddrome samenwerken met de bestaande “Kids University for Cooking” met het oog op een verbetering van het eetpatroon bij kinderen.

 

Kwaliteit en beleving vooropMet zijn nieuwe concept wil Geert Benders de traditionele supermarkt naar eigen zeggen een andere missie meegeven. Kwaliteit en beleving moeten opnieuw bovenaan de prioriteitenlijst komen te staan en het gamma gestandaardiseerde producten moet meer aangevuld worden met kwalitatieve, pure producten, en dan nog liefst van eigen bodem.

 

Fooddrome opent half juni 2014 de deuren. Het concept zal worden ondergebracht in het Villa Flora-gebouw dat vorig jaar net buiten Venlo werd neergezet naar aanleiding van de Floriade.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.