Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit | RetailDetail

Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit

Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit

Albert Heijn krijgt steeds meer tegenwind voor zijn voornemen om twee procent te eisen van zijn leveranciers. Politici noemen de eis “maatschappelijk onverantwoord” en een hoogleraar roept op tot een boycot en zelfs een schandpaal.

Kwalijke gevolgen voor land- en tuinbouw

Volgens CDA-gedeputeerde Van Dijk heeft de eis van de grootgrutter kwalijke gevolgen voor de Nederlandse land- en tuinbouw, omdat boeren minder geld krijgen en daardoor niet meer in staat zijn om milieu- en diervriendelijker te produceren, zegt hij in dagblad De Gelderlander.

 

“Dit staat haaks op alle terechte wensen van de samenleving. Het is voor veel ondernemers al sappelen. Als ze nog eens twee procent minder voor hun producten krijgen, hebben ze geen geld meer om duurzamer te werken’’, aldus Van Dijk.

 

'Van Dijk loopt te hard van stapel'

In een reactie zegt Albert Heijn dat Van Dijk met zijn kritiek te hard van stapel loopt. Het bedrijf zegt met zijn leveranciers en met LTO Nederland in gesprek te zijn over ‘alternatieven’, al is het niet bekend wat die alternatieven dan zijn.

 

Volgens AH zou de korting niet alleen negatieve gevolgen hebben, omdat boerenconcerns als FrieslandCampina en Vion nu efficiënter kunnen gaan werken. Dat is de CDA-gedeputeerde allemaal veel te vrijblijvend: "Albert Heijn gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid en schuift het probleem in de schoenen van anderen. Dat vind ik niet kunnen.”

 

Oproep tot boycot van Albert Heijn

Ook bij hoogleraar Dick Strijker van de Rijksuniversiteit Groningen is de eis van Albert Heijn in het verkeerde keelgat geschoten. Hij roept boeren en tuinders in een column in het vakblad Boerderij op om supermarktketen Albert Heijn te boycotten. “Nagel ze aan de schandpaal. Onderneem actie. Imagoschade is het ergste wat een grootgrutter kan overkomen”, meent hij.

 

Strijker hoopt ook dat boeren acties in de sfeer van Wakker Dier zullen houden. ‘’Laat zien dat u de afgelopen tijd geleerd heeft van deze actiegroep. Verzin een pakkende term à la plofkip, iets als ‘grootgraaier’, maar dan nog pakkender.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.