Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit

Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit

Albert Heijn krijgt steeds meer tegenwind voor zijn voornemen om twee procent te eisen van zijn leveranciers. Politici noemen de eis “maatschappelijk onverantwoord” en een hoogleraar roept op tot een boycot en zelfs een schandpaal.

Kwalijke gevolgen voor land- en tuinbouw

Volgens CDA-gedeputeerde Van Dijk heeft de eis van de grootgrutter kwalijke gevolgen voor de Nederlandse land- en tuinbouw, omdat boeren minder geld krijgen en daardoor niet meer in staat zijn om milieu- en diervriendelijker te produceren, zegt hij in dagblad De Gelderlander.

 

“Dit staat haaks op alle terechte wensen van de samenleving. Het is voor veel ondernemers al sappelen. Als ze nog eens twee procent minder voor hun producten krijgen, hebben ze geen geld meer om duurzamer te werken’’, aldus Van Dijk.

 

'Van Dijk loopt te hard van stapel'

In een reactie zegt Albert Heijn dat Van Dijk met zijn kritiek te hard van stapel loopt. Het bedrijf zegt met zijn leveranciers en met LTO Nederland in gesprek te zijn over ‘alternatieven’, al is het niet bekend wat die alternatieven dan zijn.

 

Volgens AH zou de korting niet alleen negatieve gevolgen hebben, omdat boerenconcerns als FrieslandCampina en Vion nu efficiënter kunnen gaan werken. Dat is de CDA-gedeputeerde allemaal veel te vrijblijvend: "Albert Heijn gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid en schuift het probleem in de schoenen van anderen. Dat vind ik niet kunnen.”

 

Oproep tot boycot van Albert Heijn

Ook bij hoogleraar Dick Strijker van de Rijksuniversiteit Groningen is de eis van Albert Heijn in het verkeerde keelgat geschoten. Hij roept boeren en tuinders in een column in het vakblad Boerderij op om supermarktketen Albert Heijn te boycotten. “Nagel ze aan de schandpaal. Onderneem actie. Imagoschade is het ergste wat een grootgrutter kan overkomen”, meent hij.

 

Strijker hoopt ook dat boeren acties in de sfeer van Wakker Dier zullen houden. ‘’Laat zien dat u de afgelopen tijd geleerd heeft van deze actiegroep. Verzin een pakkende term à la plofkip, iets als ‘grootgraaier’, maar dan nog pakkender.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top