Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit | RetailDetail

Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit

Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit

Albert Heijn krijgt steeds meer tegenwind voor zijn voornemen om twee procent te eisen van zijn leveranciers. Politici noemen de eis “maatschappelijk onverantwoord” en een hoogleraar roept op tot een boycot en zelfs een schandpaal.

Kwalijke gevolgen voor land- en tuinbouw

Volgens CDA-gedeputeerde Van Dijk heeft de eis van de grootgrutter kwalijke gevolgen voor de Nederlandse land- en tuinbouw, omdat boeren minder geld krijgen en daardoor niet meer in staat zijn om milieu- en diervriendelijker te produceren, zegt hij in dagblad De Gelderlander.

 

“Dit staat haaks op alle terechte wensen van de samenleving. Het is voor veel ondernemers al sappelen. Als ze nog eens twee procent minder voor hun producten krijgen, hebben ze geen geld meer om duurzamer te werken’’, aldus Van Dijk.

 

'Van Dijk loopt te hard van stapel'

In een reactie zegt Albert Heijn dat Van Dijk met zijn kritiek te hard van stapel loopt. Het bedrijf zegt met zijn leveranciers en met LTO Nederland in gesprek te zijn over ‘alternatieven’, al is het niet bekend wat die alternatieven dan zijn.

 

Volgens AH zou de korting niet alleen negatieve gevolgen hebben, omdat boerenconcerns als FrieslandCampina en Vion nu efficiënter kunnen gaan werken. Dat is de CDA-gedeputeerde allemaal veel te vrijblijvend: "Albert Heijn gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid en schuift het probleem in de schoenen van anderen. Dat vind ik niet kunnen.”

 

Oproep tot boycot van Albert Heijn

Ook bij hoogleraar Dick Strijker van de Rijksuniversiteit Groningen is de eis van Albert Heijn in het verkeerde keelgat geschoten. Hij roept boeren en tuinders in een column in het vakblad Boerderij op om supermarktketen Albert Heijn te boycotten. “Nagel ze aan de schandpaal. Onderneem actie. Imagoschade is het ergste wat een grootgrutter kan overkomen”, meent hij.

 

Strijker hoopt ook dat boeren acties in de sfeer van Wakker Dier zullen houden. ‘’Laat zien dat u de afgelopen tijd geleerd heeft van deze actiegroep. Verzin een pakkende term à la plofkip, iets als ‘grootgraaier’, maar dan nog pakkender.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.