Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit

Protest tegen Albert Heijns 2%-eis groeit

Albert Heijn krijgt steeds meer tegenwind voor zijn voornemen om twee procent te eisen van zijn leveranciers. Politici noemen de eis “maatschappelijk onverantwoord” en een hoogleraar roept op tot een boycot en zelfs een schandpaal.

Kwalijke gevolgen voor land- en tuinbouw

Volgens CDA-gedeputeerde Van Dijk heeft de eis van de grootgrutter kwalijke gevolgen voor de Nederlandse land- en tuinbouw, omdat boeren minder geld krijgen en daardoor niet meer in staat zijn om milieu- en diervriendelijker te produceren, zegt hij in dagblad De Gelderlander.

 

“Dit staat haaks op alle terechte wensen van de samenleving. Het is voor veel ondernemers al sappelen. Als ze nog eens twee procent minder voor hun producten krijgen, hebben ze geen geld meer om duurzamer te werken’’, aldus Van Dijk.

 

'Van Dijk loopt te hard van stapel'

In een reactie zegt Albert Heijn dat Van Dijk met zijn kritiek te hard van stapel loopt. Het bedrijf zegt met zijn leveranciers en met LTO Nederland in gesprek te zijn over ‘alternatieven’, al is het niet bekend wat die alternatieven dan zijn.

 

Volgens AH zou de korting niet alleen negatieve gevolgen hebben, omdat boerenconcerns als FrieslandCampina en Vion nu efficiënter kunnen gaan werken. Dat is de CDA-gedeputeerde allemaal veel te vrijblijvend: "Albert Heijn gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid en schuift het probleem in de schoenen van anderen. Dat vind ik niet kunnen.”

 

Oproep tot boycot van Albert Heijn

Ook bij hoogleraar Dick Strijker van de Rijksuniversiteit Groningen is de eis van Albert Heijn in het verkeerde keelgat geschoten. Hij roept boeren en tuinders in een column in het vakblad Boerderij op om supermarktketen Albert Heijn te boycotten. “Nagel ze aan de schandpaal. Onderneem actie. Imagoschade is het ergste wat een grootgrutter kan overkomen”, meent hij.

 

Strijker hoopt ook dat boeren acties in de sfeer van Wakker Dier zullen houden. ‘’Laat zien dat u de afgelopen tijd geleerd heeft van deze actiegroep. Verzin een pakkende term à la plofkip, iets als ‘grootgraaier’, maar dan nog pakkender.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top