"Retailers nemen de macht over van A-merken" | RetailDetail

"Retailers nemen de macht over van A-merken"

"Retailers nemen de macht over van A-merken"
shutterstock

Grote retailers laten in toenemende mate in eigen fabrieken en volgens eigen specificaties produceren. Met deze strategie nemen retailers de macht over van A-merken, signaleerde Frans Fredrix tijdens het derde Nationale Private Labelcongres.

Eigen fabrieken

Fredrix noemde als voorbeeld Lidl, dat een eigen chocolade- en ijsfabriek heeft. Ook het Duitse Edeka opereert voor discountformule Netto een eigen deegwarenfabriek. Dan zijn er fabrieken zoals Dalli-Werke, de grootste wasmiddelenfabriek ter wereld in Stolberg bij Aken, die jaarlijks 120.000 ton wasmiddelen produceert voor discountmerken als Cien, W5 en Tandil. Afnemers zijn de grote Europese supermarktorganisaties, waaronder Aldi en alweer Lidl.

 

Wasmiddelen bezitten voor consumenten geen emotionele aspecten, meent voormalig algemeen directeur van inkooporganisatie Superunie Fredrix: “Consumenten zijn door programma's als Kassa precies op de hoogte van de intrinsieke elementen van het product. Ze kiezen in toenemende mate op basis van intrinsieke ofwel rationele elementen: goede onderdelen, prima service, transparante herkomst, etcetera. Dit aankoopgedrag geldt voor steeds meer producten zoals verzekeringen, computers, auto’s en fietsen.”

 

Merken als Bolletje of Blue Band waren vroeger emotie, stelt hij vast: “De consument wist niet precies wat er in het product zat, maar het merk was goed en vertrouwd. Tegenwoordig is het vertrouwen van de consument in het product vooral gebaseerd op intrinsieke aspecten: het aantal koolhydraten, zoutgehalte, het keurmerk en of het product lactose- of glutenvrij is. Het merk wordt wat het vertegenwoordigt, bijvoorbeeld geen Friki, maar Beter Leven kip. Aldi en Lidl spelen hierop in door visproducten meer waarde te geven met het ASC-logo.”

 

Zelf produceren naar klantwens

Eigen productie wordt voor steeds retailers beschikbaar: “Supermarktformules zitten dicht op de consumenten en kunnen snel inspelen op voorkeuren. Iedere formule kan eenvoudig eigen producten laten produceren volgens eigen specificaties en met een eigen waardecreatie in smaak en verpakking: verrassend en net even anders dan het A-merk.”

 

Retailers worden daarbij geholpen door kwalitatieve fabrikanten, die steeds ruimere mogelijkheden bieden voor huismerkproductie. Fredrix: “Is die mogelijkheid er niet, dan bouwen supermarktorganisaties zelf productielocaties. Retailers nemen zo de macht over van A-merken”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.