"Retailers nemen de macht over van A-merken" | RetailDetail

"Retailers nemen de macht over van A-merken"

"Retailers nemen de macht over van A-merken"
shutterstock

Grote retailers laten in toenemende mate in eigen fabrieken en volgens eigen specificaties produceren. Met deze strategie nemen retailers de macht over van A-merken, signaleerde Frans Fredrix tijdens het derde Nationale Private Labelcongres.

Eigen fabrieken

Fredrix noemde als voorbeeld Lidl, dat een eigen chocolade- en ijsfabriek heeft. Ook het Duitse Edeka opereert voor discountformule Netto een eigen deegwarenfabriek. Dan zijn er fabrieken zoals Dalli-Werke, de grootste wasmiddelenfabriek ter wereld in Stolberg bij Aken, die jaarlijks 120.000 ton wasmiddelen produceert voor discountmerken als Cien, W5 en Tandil. Afnemers zijn de grote Europese supermarktorganisaties, waaronder Aldi en alweer Lidl.

 

Wasmiddelen bezitten voor consumenten geen emotionele aspecten, meent voormalig algemeen directeur van inkooporganisatie Superunie Fredrix: “Consumenten zijn door programma's als Kassa precies op de hoogte van de intrinsieke elementen van het product. Ze kiezen in toenemende mate op basis van intrinsieke ofwel rationele elementen: goede onderdelen, prima service, transparante herkomst, etcetera. Dit aankoopgedrag geldt voor steeds meer producten zoals verzekeringen, computers, auto’s en fietsen.”

 

Merken als Bolletje of Blue Band waren vroeger emotie, stelt hij vast: “De consument wist niet precies wat er in het product zat, maar het merk was goed en vertrouwd. Tegenwoordig is het vertrouwen van de consument in het product vooral gebaseerd op intrinsieke aspecten: het aantal koolhydraten, zoutgehalte, het keurmerk en of het product lactose- of glutenvrij is. Het merk wordt wat het vertegenwoordigt, bijvoorbeeld geen Friki, maar Beter Leven kip. Aldi en Lidl spelen hierop in door visproducten meer waarde te geven met het ASC-logo.”

 

Zelf produceren naar klantwens

Eigen productie wordt voor steeds retailers beschikbaar: “Supermarktformules zitten dicht op de consumenten en kunnen snel inspelen op voorkeuren. Iedere formule kan eenvoudig eigen producten laten produceren volgens eigen specificaties en met een eigen waardecreatie in smaak en verpakking: verrassend en net even anders dan het A-merk.”

 

Retailers worden daarbij geholpen door kwalitatieve fabrikanten, die steeds ruimere mogelijkheden bieden voor huismerkproductie. Fredrix: “Is die mogelijkheid er niet, dan bouwen supermarktorganisaties zelf productielocaties. Retailers nemen zo de macht over van A-merken”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.