Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen | RetailDetail

Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen

Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen

De Duitse retailmultinational Rewe heeft zijn klimaatdoelstellingen twee jaar eerder dan gepland bereikt. Daarom heeft de distributeur maar meteen nieuwe plannen aangekondigd, die per 2022 nog ambitieuzere doelstellingen moeten realiseren.

Vijf jaar geleden kondigde Rewe aan dat het de hoeveelheid CO2-uitstoot per vierkante meter winkelvloeroppervlak drastisch gaat terugdringen. Vergeleken met 2006, zou deze uitstoot in 2015 met 30 procent moeten zijn gereduceerd. Deze ambitie blijkt nu al te zijn gerealiseerd.

 

50 procent minder drijfgassen

Volgens Rewe heeft het overschakelen op groene stroom, allerlei technische maatregelen die de efficiëntie van het energieverbruik en een veelomvattend systeem van energiemanagement ertoe bijgedragen dat de doelen al sneller zijn gehaald dan vooropgesteld. Het betreft hier de operaties van Rewe op de Duitse thuismarkt en op haar grootste internationale markt, Oostenrijk.

 

Nu de oude doelen zijn gehaald, formuleert Rewe meteen nieuwe voornemens, die het ook nu weer als uitdagend en ambitieus presenteert: per 2022 wil Rewe nog maar de helft uitstoten van de hoeveelheid drijfgassen die het in 2006 gebruikte. In 2006 stootte Rewe per vierkante meter verkoopvloeroppervlakte 343 kilo drijfgas uit. Dat moet in 2022 zijn teruggebracht tot 171 kilo.

 

Ambitieus, of toch niet?

Is dit evenwel wel zo'n ambitieuze doelstelling, of legt Rewe bewust de lat laag om – net zoals nu het geval is – een paar jaar later victorie te kraaien? "Het is met besparingen altijd zo dat je in het begin van het proces grotere stappen maakt dan later", reageert Rewe-woordvoerder Andreas Krämer. "Hoe verder een proces van verlaging van de emissies is voortgeschreden, des te fijnmaziger worden de maatregelen die je dan nog kunt nemen. Vandaar dat onze klimaatdoelstelling voor 2022 duidelijk ambitieuzer is dan al onze eerdere doelen."

 

Naast het al ingevoerde gebruik van groene stroom uit duurzame bronnen als water-, wind- en zonne-energie en voortdurende aandacht voor energie-efficiëntie, wil Rewe milieuvriendelijkere koelmiddelen gaan gebruiken. Winkels die worden gebouwd (nieuw) of verbouwd (bestaand) zullen voldoen aan de eisen van de 'Green Building Standard' van de Duitse organisatie voor duurzaam bouwen DGNB.

 

Spanningsveld met klantenwensen

Rewe's topman Alain Caparros vindt de klimaatdoelstelling van Rewe extra ambitieus omdat deze het vervullen van de wensen van de steeds kritischer wordende klanten niet in de weg mogen staan. "Wensen zoals langere openingstijden en een steeds verder uitbreidend assortiment aan gekoelde en diepgevroren vers- en gemaksproducten komen hier nog bovenop", aldus Caparros.

 

"Ondanks dit spanningsveld hebben we onze ambitieuze doelen voor 2015 eerder gerealiseerd. Met de doelstelling om de uitstoot van drijfgassen per 2022 te halveren, plaatst Rewe zich als het om milieubescherming gaat opnieuw in de top van de Europese levensmiddelenhandel."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.