Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen | RetailDetail

Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen

Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen

De Duitse retailmultinational Rewe heeft zijn klimaatdoelstellingen twee jaar eerder dan gepland bereikt. Daarom heeft de distributeur maar meteen nieuwe plannen aangekondigd, die per 2022 nog ambitieuzere doelstellingen moeten realiseren.

Vijf jaar geleden kondigde Rewe aan dat het de hoeveelheid CO2-uitstoot per vierkante meter winkelvloeroppervlak drastisch gaat terugdringen. Vergeleken met 2006, zou deze uitstoot in 2015 met 30 procent moeten zijn gereduceerd. Deze ambitie blijkt nu al te zijn gerealiseerd.

 

50 procent minder drijfgassen

Volgens Rewe heeft het overschakelen op groene stroom, allerlei technische maatregelen die de efficiëntie van het energieverbruik en een veelomvattend systeem van energiemanagement ertoe bijgedragen dat de doelen al sneller zijn gehaald dan vooropgesteld. Het betreft hier de operaties van Rewe op de Duitse thuismarkt en op haar grootste internationale markt, Oostenrijk.

 

Nu de oude doelen zijn gehaald, formuleert Rewe meteen nieuwe voornemens, die het ook nu weer als uitdagend en ambitieus presenteert: per 2022 wil Rewe nog maar de helft uitstoten van de hoeveelheid drijfgassen die het in 2006 gebruikte. In 2006 stootte Rewe per vierkante meter verkoopvloeroppervlakte 343 kilo drijfgas uit. Dat moet in 2022 zijn teruggebracht tot 171 kilo.

 

Ambitieus, of toch niet?

Is dit evenwel wel zo'n ambitieuze doelstelling, of legt Rewe bewust de lat laag om – net zoals nu het geval is – een paar jaar later victorie te kraaien? "Het is met besparingen altijd zo dat je in het begin van het proces grotere stappen maakt dan later", reageert Rewe-woordvoerder Andreas Krämer. "Hoe verder een proces van verlaging van de emissies is voortgeschreden, des te fijnmaziger worden de maatregelen die je dan nog kunt nemen. Vandaar dat onze klimaatdoelstelling voor 2022 duidelijk ambitieuzer is dan al onze eerdere doelen."

 

Naast het al ingevoerde gebruik van groene stroom uit duurzame bronnen als water-, wind- en zonne-energie en voortdurende aandacht voor energie-efficiëntie, wil Rewe milieuvriendelijkere koelmiddelen gaan gebruiken. Winkels die worden gebouwd (nieuw) of verbouwd (bestaand) zullen voldoen aan de eisen van de 'Green Building Standard' van de Duitse organisatie voor duurzaam bouwen DGNB.

 

Spanningsveld met klantenwensen

Rewe's topman Alain Caparros vindt de klimaatdoelstelling van Rewe extra ambitieus omdat deze het vervullen van de wensen van de steeds kritischer wordende klanten niet in de weg mogen staan. "Wensen zoals langere openingstijden en een steeds verder uitbreidend assortiment aan gekoelde en diepgevroren vers- en gemaksproducten komen hier nog bovenop", aldus Caparros.

 

"Ondanks dit spanningsveld hebben we onze ambitieuze doelen voor 2015 eerder gerealiseerd. Met de doelstelling om de uitstoot van drijfgassen per 2022 te halveren, plaatst Rewe zich als het om milieubescherming gaat opnieuw in de top van de Europese levensmiddelenhandel."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top