Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen | RetailDetail

Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen

Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen

De Duitse retailmultinational Rewe heeft zijn klimaatdoelstellingen twee jaar eerder dan gepland bereikt. Daarom heeft de distributeur maar meteen nieuwe plannen aangekondigd, die per 2022 nog ambitieuzere doelstellingen moeten realiseren.

Vijf jaar geleden kondigde Rewe aan dat het de hoeveelheid CO2-uitstoot per vierkante meter winkelvloeroppervlak drastisch gaat terugdringen. Vergeleken met 2006, zou deze uitstoot in 2015 met 30 procent moeten zijn gereduceerd. Deze ambitie blijkt nu al te zijn gerealiseerd.

 

50 procent minder drijfgassen

Volgens Rewe heeft het overschakelen op groene stroom, allerlei technische maatregelen die de efficiëntie van het energieverbruik en een veelomvattend systeem van energiemanagement ertoe bijgedragen dat de doelen al sneller zijn gehaald dan vooropgesteld. Het betreft hier de operaties van Rewe op de Duitse thuismarkt en op haar grootste internationale markt, Oostenrijk.

 

Nu de oude doelen zijn gehaald, formuleert Rewe meteen nieuwe voornemens, die het ook nu weer als uitdagend en ambitieus presenteert: per 2022 wil Rewe nog maar de helft uitstoten van de hoeveelheid drijfgassen die het in 2006 gebruikte. In 2006 stootte Rewe per vierkante meter verkoopvloeroppervlakte 343 kilo drijfgas uit. Dat moet in 2022 zijn teruggebracht tot 171 kilo.

 

Ambitieus, of toch niet?

Is dit evenwel wel zo'n ambitieuze doelstelling, of legt Rewe bewust de lat laag om – net zoals nu het geval is – een paar jaar later victorie te kraaien? "Het is met besparingen altijd zo dat je in het begin van het proces grotere stappen maakt dan later", reageert Rewe-woordvoerder Andreas Krämer. "Hoe verder een proces van verlaging van de emissies is voortgeschreden, des te fijnmaziger worden de maatregelen die je dan nog kunt nemen. Vandaar dat onze klimaatdoelstelling voor 2022 duidelijk ambitieuzer is dan al onze eerdere doelen."

 

Naast het al ingevoerde gebruik van groene stroom uit duurzame bronnen als water-, wind- en zonne-energie en voortdurende aandacht voor energie-efficiëntie, wil Rewe milieuvriendelijkere koelmiddelen gaan gebruiken. Winkels die worden gebouwd (nieuw) of verbouwd (bestaand) zullen voldoen aan de eisen van de 'Green Building Standard' van de Duitse organisatie voor duurzaam bouwen DGNB.

 

Spanningsveld met klantenwensen

Rewe's topman Alain Caparros vindt de klimaatdoelstelling van Rewe extra ambitieus omdat deze het vervullen van de wensen van de steeds kritischer wordende klanten niet in de weg mogen staan. "Wensen zoals langere openingstijden en een steeds verder uitbreidend assortiment aan gekoelde en diepgevroren vers- en gemaksproducten komen hier nog bovenop", aldus Caparros.

 

"Ondanks dit spanningsveld hebben we onze ambitieuze doelen voor 2015 eerder gerealiseerd. Met de doelstelling om de uitstoot van drijfgassen per 2022 te halveren, plaatst Rewe zich als het om milieubescherming gaat opnieuw in de top van de Europese levensmiddelenhandel."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.