Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen

Rewe verscherpt klimaatdoelstellingen

De Duitse retailmultinational Rewe heeft zijn klimaatdoelstellingen twee jaar eerder dan gepland bereikt. Daarom heeft de distributeur maar meteen nieuwe plannen aangekondigd, die per 2022 nog ambitieuzere doelstellingen moeten realiseren.

Vijf jaar geleden kondigde Rewe aan dat het de hoeveelheid CO2-uitstoot per vierkante meter winkelvloeroppervlak drastisch gaat terugdringen. Vergeleken met 2006, zou deze uitstoot in 2015 met 30 procent moeten zijn gereduceerd. Deze ambitie blijkt nu al te zijn gerealiseerd.

 

50 procent minder drijfgassen

Volgens Rewe heeft het overschakelen op groene stroom, allerlei technische maatregelen die de efficiëntie van het energieverbruik en een veelomvattend systeem van energiemanagement ertoe bijgedragen dat de doelen al sneller zijn gehaald dan vooropgesteld. Het betreft hier de operaties van Rewe op de Duitse thuismarkt en op haar grootste internationale markt, Oostenrijk.

 

Nu de oude doelen zijn gehaald, formuleert Rewe meteen nieuwe voornemens, die het ook nu weer als uitdagend en ambitieus presenteert: per 2022 wil Rewe nog maar de helft uitstoten van de hoeveelheid drijfgassen die het in 2006 gebruikte. In 2006 stootte Rewe per vierkante meter verkoopvloeroppervlakte 343 kilo drijfgas uit. Dat moet in 2022 zijn teruggebracht tot 171 kilo.

 

Ambitieus, of toch niet?

Is dit evenwel wel zo'n ambitieuze doelstelling, of legt Rewe bewust de lat laag om – net zoals nu het geval is – een paar jaar later victorie te kraaien? "Het is met besparingen altijd zo dat je in het begin van het proces grotere stappen maakt dan later", reageert Rewe-woordvoerder Andreas Krämer. "Hoe verder een proces van verlaging van de emissies is voortgeschreden, des te fijnmaziger worden de maatregelen die je dan nog kunt nemen. Vandaar dat onze klimaatdoelstelling voor 2022 duidelijk ambitieuzer is dan al onze eerdere doelen."

 

Naast het al ingevoerde gebruik van groene stroom uit duurzame bronnen als water-, wind- en zonne-energie en voortdurende aandacht voor energie-efficiëntie, wil Rewe milieuvriendelijkere koelmiddelen gaan gebruiken. Winkels die worden gebouwd (nieuw) of verbouwd (bestaand) zullen voldoen aan de eisen van de 'Green Building Standard' van de Duitse organisatie voor duurzaam bouwen DGNB.

 

Spanningsveld met klantenwensen

Rewe's topman Alain Caparros vindt de klimaatdoelstelling van Rewe extra ambitieus omdat deze het vervullen van de wensen van de steeds kritischer wordende klanten niet in de weg mogen staan. "Wensen zoals langere openingstijden en een steeds verder uitbreidend assortiment aan gekoelde en diepgevroren vers- en gemaksproducten komen hier nog bovenop", aldus Caparros.

 

"Ondanks dit spanningsveld hebben we onze ambitieuze doelen voor 2015 eerder gerealiseerd. Met de doelstelling om de uitstoot van drijfgassen per 2022 te halveren, plaatst Rewe zich als het om milieubescherming gaat opnieuw in de top van de Europese levensmiddelenhandel."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top