Sainsbury’s gaat 'donkere winkel' openen | RetailDetail

Sainsbury’s gaat 'donkere winkel' openen

Sainsbury’s gaat 'donkere winkel' openen

Sainsbury's gaat in navolging van zijn concurrenten Tesco en Waitrose een 'dark store' openen, die enkel dient om online klanten te bevoorraden. Die moet binnen drie jaar openen en zou ongeveer 375 banen creëren. Sainsbury's heeft momenteel ongeveer 190.000 online klanten.

Winkel enkel voor online

Een 'dark store' is een winkel die enkel toegankelijk is voor personeel en gebruikt wordt om online bestellingen samen te stellen. Het interieur van zo'n winkel is ingedeeld zoals een normale winkel, zodat medewerkers snel en eenvoudig bestellingen van klanten kunnen samenstellen.


Tesco opent deze maand al een zesde dark store, terwijl Waitrose onlangs zijn tweede donkere filiaal aankondigde. Asda werkt zelfs al meer dan drie jaar met het concept van dark stores. Nu springt dus ook Sainsbury's op de kar, weet The Telegraph. De winkel zal in het oosten van Londen komen, in Bromley-by-Bow.

 

De winkel zal de noden van 20.000 online klanten kunnen vervullen. Momenteel heeft Sainsbury's al 190.000 klanten die online bestellingen plaatsen bij de supermarktketen. De omzet uit die sector groeit dan ook jaarlijks nog met vijftien procent. De totale omzet van Sainsbury's is dit jaar (tot en met september 2013) voor de eerste keer ook boven 1 miljard pond (1,2 miljard euro) uitgekomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.