Sainsbury’s gaat 'donkere winkel' openen | RetailDetail

Sainsbury’s gaat 'donkere winkel' openen

Sainsbury’s gaat 'donkere winkel' openen

Sainsbury's gaat in navolging van zijn concurrenten Tesco en Waitrose een 'dark store' openen, die enkel dient om online klanten te bevoorraden. Die moet binnen drie jaar openen en zou ongeveer 375 banen creëren. Sainsbury's heeft momenteel ongeveer 190.000 online klanten.

Winkel enkel voor online

Een 'dark store' is een winkel die enkel toegankelijk is voor personeel en gebruikt wordt om online bestellingen samen te stellen. Het interieur van zo'n winkel is ingedeeld zoals een normale winkel, zodat medewerkers snel en eenvoudig bestellingen van klanten kunnen samenstellen.


Tesco opent deze maand al een zesde dark store, terwijl Waitrose onlangs zijn tweede donkere filiaal aankondigde. Asda werkt zelfs al meer dan drie jaar met het concept van dark stores. Nu springt dus ook Sainsbury's op de kar, weet The Telegraph. De winkel zal in het oosten van Londen komen, in Bromley-by-Bow.

 

De winkel zal de noden van 20.000 online klanten kunnen vervullen. Momenteel heeft Sainsbury's al 190.000 klanten die online bestellingen plaatsen bij de supermarktketen. De omzet uit die sector groeit dan ook jaarlijks nog met vijftien procent. De totale omzet van Sainsbury's is dit jaar (tot en met september 2013) voor de eerste keer ook boven 1 miljard pond (1,2 miljard euro) uitgekomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.