Sainsbury’s vecht in de rechtszaal en op Twitter met Tesco | RetailDetail

Sainsbury’s vecht in de rechtszaal en op Twitter met Tesco

Sainsbury’s vecht in de rechtszaal en op Twitter met Tesco

Een opvallende actie van Sainsbury's: het wil korte metten maken met de prijsvergelijkingscampagne van Tesco, die volgens Sainsbury's op oneerlijke basis geschiedt. Hiervoor zoekt Sainsbury's nu een juridische uitspraak door de Britse reclamewaakhond ASA.

#valueofvalues

De actie van Sainsbury's is opvallend, omdat het hier om de derde grootste Britse retailer gaat, die al vele kwartalen op rij beter presteert dan de kwakkelende marktleider Tesco. Doorgaans zijn het bedrijven die aan de verliezende hand zijn die – bij gebrek aan eigen slagkracht – dan maar de autoriteiten inschakelen om hun eigen gelijk op te eisen.

 

Ook de vorm van de aanklacht is echter opvallend: naast de officiële gang naar de juristen van de Advertising Standards Authority (ASA) vraagt Sainsbury's ook het Twitterende publiek om zich over de eerlijkheid van Tesco's producten- en prijsvergelijking uit te spreken onder de hashtag #valueofvalues.

 

Het steekt Sainsbury's immers dat Tesco's Price Promise – waarmee de marktleider de laagste prijs belooft voor zowel A-merken als huismerken, door te vergelijken met ASDA, Sainsbury's en Morrison's – puur over prijs gaat en geen waarde bij de prijsvergelijking betrekt. Juist bij de huismerken levert dit volgens Sainsbury's een oneerlijke vergelijking op.

 

Mineraalwater of kraanwater

"Tesco stelt ten onrechte dat ethische en duurzame waarden, zoals fairtradeproducten of MSC-gecertificeerde vis, maar een klein onderdeel uitmaakt van de overwegingen van de klant", zegt Sainsbury's commercieel directeur Mike Coupe. "Dat zou volgens Tesco met name voor de goedkope value-labels gelden, maar niets is minder waar."

 

Zo vergelijkt Tesco de prijs van haar 'Everyday Value'-thee die niet Fairtrade is, met Sainsbury's Basics-thee die wél een Fairtrade-certificering heeft. En ook het mineraalwater van Sainsbury's Basics zet Tesco af tegen het eigen Every Day Value water, dat volgens een geërgerde Sainsbury's gewoon uit de kraan komt.

 

86% van de Britten wil de waarde weten

"Meer dan ooit staan consumenten open voor waarden, zoals ethisch gemaakte producten en de herkomst ervan, en dat geldt ook voor de lageprijslabels", stelt Coupe. Hij verwijst naar een onderzoek dat Sainsbury's in augustus dit jaar het heeft laten uitvoeren door het onafhankelijke bureau HPI.

 

HPI vroeg klanten van alle grote Britse supermarkten of zij vinden dat bij prijsvergelijkingen ook overwegingen als herkomst van producten en ethische en duurzaamheidscriteria moeten worden gemeld en in de prijsvergelijking moeten worden betrokken. Hierop reageerde volgens de studie 86% van de Britse supermarktklanten positief.

 

Vandaar ook dat Sainsbury's er het volste vertrouwen in heeft dat het op Twitter veel bijval zal krijgen van consumenten, die het verschil tussen prijs en waarde zouden kennen. Of het ASA dezelfde mening is toegedaan, is evenwel nog afwachten. Nog afgelopen zomer stelde het ASA Tesco immers in het gelijk betreffende de prijsvergelijkingen. Het is die beslissing die Sainsbury's nu opnieuw aanvecht, met een rechtszaak als uiteindelijk gevolg.

 

Met de commercieel zeer belangrijke periode van kerst- en nieuwjaarsperiode in het verschiet, wil het - nochtans goed presterende - Sainsbury's blijkbaar verlost zijn van Tesco's prijsvergelijkingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.