Sligro ziet winst stijgen | RetailDetail

Sligro ziet winst stijgen

Sligro ziet winst stijgen

De nettowinst van Sligro Food Group is in het eerste halfjaar van 2015 met 7,4% gestegen en ook de omzet groeide met iets meer dan 1%. Het bedrijf maakte ook bekend binnenkort met zijn foodservice naar België te komen.

Zwakke resultaten Emté

In de eerste zes maanden van 2015 ging de omzet van Sligro Food Group omhoog met 1,1 procent ten opzichte van een jaar eerder, goed voor een totaal van 1,274 miljard euro. Daarbij steeg de nettowinst van het bedrijf met 7,4 procent naar 29 miljoen euro.

 

Supermarktketen Emté kon een vergelijkbare groei van 0,7% laten optekenen, een flinke verbetering tegenover de -0,8% van een jaar eerder. Toch doet Emté het daarmee slechter dan het gemiddelde in de markt. De netto-omzet nam ook met 0,2 procent af ten opzichte van vorig jaar. Om die evolutie tegen te gaan, worden dit najaar de eerste pilootwinkels met de nieuwe formule Emté 3.0 gelanceerd.

 

"De macro-economische indicatoren duiden op verder herstel in de Nederlandse markt. In het supermarktkanaal zien we dat al terug en is de omzetontwikkeling verder aangetrokken. In de Foodservicemarkt is er eveneens sprake van enig herste,l maar komt het nog wat vertraagd tot stand", zegt directievoorzitter Koen Slippens. "Al met al kijken we daarmee positief terug op de eerste helft van 2015, zeker gezien de incidentele positieve effecten in 2014."

 

Sprong naar België

Sligro Food Group maakt tevens bekend dat het na een onderzoek van de marktsituatie in België besloten heeft om de sprong naar de zuiderburen te wagen. Sligro heeft als uitgangspunt binnen enkele jaren een top-drie positie te verwerven in de foodservicemarkt in België en gaat daarvoor de komende drie tot vier jaar 30 miljoen euro investeren. Sligro wil na drie jaar winst maken in België.

 

"We nemen daarvoor de Sligro 3.0 merkstrategie als uitgangspunt, maar zullen die op elementen aanpassen aan de Belgische markt. We maken, daar waar mogelijk, gebruik van de centrale systemen en backoffice in Nederland, dat biedt veel synergiekansen. Daarnaast richten we voor het dagelijks bestuur een klein hoofdkantoor in België in waar met name de lokale commerciële activiteiten zullen plaatsvinden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.