Sligro ziet winst stijgen | RetailDetail

Sligro ziet winst stijgen

Sligro ziet winst stijgen

De nettowinst van Sligro Food Group is in het eerste halfjaar van 2015 met 7,4% gestegen en ook de omzet groeide met iets meer dan 1%. Het bedrijf maakte ook bekend binnenkort met zijn foodservice naar België te komen.

Zwakke resultaten Emté

In de eerste zes maanden van 2015 ging de omzet van Sligro Food Group omhoog met 1,1 procent ten opzichte van een jaar eerder, goed voor een totaal van 1,274 miljard euro. Daarbij steeg de nettowinst van het bedrijf met 7,4 procent naar 29 miljoen euro.

 

Supermarktketen Emté kon een vergelijkbare groei van 0,7% laten optekenen, een flinke verbetering tegenover de -0,8% van een jaar eerder. Toch doet Emté het daarmee slechter dan het gemiddelde in de markt. De netto-omzet nam ook met 0,2 procent af ten opzichte van vorig jaar. Om die evolutie tegen te gaan, worden dit najaar de eerste pilootwinkels met de nieuwe formule Emté 3.0 gelanceerd.

 

"De macro-economische indicatoren duiden op verder herstel in de Nederlandse markt. In het supermarktkanaal zien we dat al terug en is de omzetontwikkeling verder aangetrokken. In de Foodservicemarkt is er eveneens sprake van enig herste,l maar komt het nog wat vertraagd tot stand", zegt directievoorzitter Koen Slippens. "Al met al kijken we daarmee positief terug op de eerste helft van 2015, zeker gezien de incidentele positieve effecten in 2014."

 

Sprong naar België

Sligro Food Group maakt tevens bekend dat het na een onderzoek van de marktsituatie in België besloten heeft om de sprong naar de zuiderburen te wagen. Sligro heeft als uitgangspunt binnen enkele jaren een top-drie positie te verwerven in de foodservicemarkt in België en gaat daarvoor de komende drie tot vier jaar 30 miljoen euro investeren. Sligro wil na drie jaar winst maken in België.

 

"We nemen daarvoor de Sligro 3.0 merkstrategie als uitgangspunt, maar zullen die op elementen aanpassen aan de Belgische markt. We maken, daar waar mogelijk, gebruik van de centrale systemen en backoffice in Nederland, dat biedt veel synergiekansen. Daarnaast richten we voor het dagelijks bestuur een klein hoofdkantoor in België in waar met name de lokale commerciële activiteiten zullen plaatsvinden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.