Sociaal akkoord bereikt bij Plus | RetailDetail

Sociaal akkoord bereikt bij Plus

Sociaal akkoord bereikt bij Plus
WikiMedia

De vakbonden en de directie van supermarktketen Plus hebben een akkoord bereikt over een sociaal plan voor de distributiemedewerkers. Dat moest er komen nadat bekend raakte dat de vier regionale distributiecentra gecentraliseerd worden.

Maximaal werkbehoud

Plus werkt momenteel nog met vier regionale distributiecentra om alle vestigingen van de keten te bevoorraden, maar die worden binnen enkele jaren vervangen door een groot gemechaniseerd distributiecentrum in Tiel. Daarbij gaan er echter ook een aantal banen verloren.

 

Omdat het sociaal plan pas binnen drie jaar, wanneer het nieuwe centrum in gebruik wordt genomen, in werking zal treden, was het volgens de vakbonden een zware opdracht om tot een goed akkoord te komen. Langs de andere kant gaf het hen ook meer mogelijkheden om iedereen aan het werk te houden.

 

“Wij zijn ontzettend tevreden dat we in een relatief korte tijd dit akkoord met de vakbonden hebben kunnen bereiken. Het betekent namelijk snel duidelijkheid voor onze medewerkers werkzaam in onze distributiecentra. Met als uitgangspunt maximaal behoud van werkgelegenheid binnen dan wel buiten Plus, ligt er een goed plan voor de collega’s die geraakt worden door deze organisatiewijziging”, zegt directeur logistiek Rowell Versleijen.

 

Het nieuwe distributiecentrum van Plus wordt 41.000 m² groot, maar Plus heeft nog de optie om nog 80.000 m² uit te breiden. Er kunnen ongeveer 250 voltijdse medewerkers aan de slag. Momenteel heeft Plus 435 voltijdse banen in zijn distributiecentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.