Spar breidt aantal webwinkels flink uit | RetailDetail

Spar breidt aantal webwinkels flink uit

Spar breidt aantal webwinkels flink uit
Spar rolt zijn proef met aan de winkels gekoppelde websupermarkten uit: de huidige test bij zeven ondernemers wordt uitgebreid naar vijftig vestigingen van de keten van buurtsupermarkten.

Thuisbezorging past in buurtconcept

Dat meldt Spar in een persbericht. Spar testte de systemen sinds maart en is nu klaar om het systeem achter de websupermarkt uit te rollen naar meer winkels. Door ook een rol te gaan spelen in e-commerce wil de Spar-organisatie de positie van de ondernemers beschermen.

 

Vooral kleinere supermarkten in Nederland doen immers nog relatief vaak aan het thuisbezorgen van boodschappen bij klanten in de buurt en in instellingen. Dit is vaak goed voor een behoorlijk omzetaandeel binnen de supermarkten. De bestellingen komen daarbij nog veelal via de telefoon of met briefjes binnen bij de winkel. De module met de websupermarkt moet dit moderniseren en moet zorgen dat klanten niet overstappen naar Albert Heijn of andere ketens die wel een websupermarkt aanbieden.

Elke offline super ook een eigen websupermarkt

Anders dan Albert Heijn kiest Spar ervoor om de bestellingen lokaal via de ondernemer te laten lopen en niet te kiezen voor centrale verzameling en afhandeling van de bestelde boodschappen. Iedere ondernemer krijgt zijn eigen homepage met een eigen assortiment.

 

"Het is een echte online buurtwinkel die past bij de functie van Spar als winkel voor dagelijks gemak en dagverse boodschappen", aldus Richard Beukeboom, e-commercemanager bij Spar. Afhalen kost niets extra's en bezorging is vanaf vijftig euro helemaal gratis. Ter kennismaking worden er ook geen bezorgkosten gerekend en krijgen klanten bij een bestelling boven de vijftien euro een huismerkpizza van Spar naar keuze gratis.

 

Door te kiezen voor de afhandeling via de winkels, vermijdt Spar een confrontatie met de eigen ondernemers. Franchisers van Albert Heijn zijn al enkele jaren erg boos over de investeringen van AH in de websupermarkt. Zij hebben het gevoel dat zij door hun eigen organisatie en in hun eigen marktgebied beconcurreerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.