Spar breidt aantal webwinkels flink uit

Spar breidt aantal webwinkels flink uit
Spar rolt zijn proef met aan de winkels gekoppelde websupermarkten uit: de huidige test bij zeven ondernemers wordt uitgebreid naar vijftig vestigingen van de keten van buurtsupermarkten.

Thuisbezorging past in buurtconcept

Dat meldt Spar in een persbericht. Spar testte de systemen sinds maart en is nu klaar om het systeem achter de websupermarkt uit te rollen naar meer winkels. Door ook een rol te gaan spelen in e-commerce wil de Spar-organisatie de positie van de ondernemers beschermen.

 

Vooral kleinere supermarkten in Nederland doen immers nog relatief vaak aan het thuisbezorgen van boodschappen bij klanten in de buurt en in instellingen. Dit is vaak goed voor een behoorlijk omzetaandeel binnen de supermarkten. De bestellingen komen daarbij nog veelal via de telefoon of met briefjes binnen bij de winkel. De module met de websupermarkt moet dit moderniseren en moet zorgen dat klanten niet overstappen naar Albert Heijn of andere ketens die wel een websupermarkt aanbieden.

Elke offline super ook een eigen websupermarkt

Anders dan Albert Heijn kiest Spar ervoor om de bestellingen lokaal via de ondernemer te laten lopen en niet te kiezen voor centrale verzameling en afhandeling van de bestelde boodschappen. Iedere ondernemer krijgt zijn eigen homepage met een eigen assortiment.

 

"Het is een echte online buurtwinkel die past bij de functie van Spar als winkel voor dagelijks gemak en dagverse boodschappen", aldus Richard Beukeboom, e-commercemanager bij Spar. Afhalen kost niets extra's en bezorging is vanaf vijftig euro helemaal gratis. Ter kennismaking worden er ook geen bezorgkosten gerekend en krijgen klanten bij een bestelling boven de vijftien euro een huismerkpizza van Spar naar keuze gratis.

 

Door te kiezen voor de afhandeling via de winkels, vermijdt Spar een confrontatie met de eigen ondernemers. Franchisers van Albert Heijn zijn al enkele jaren erg boos over de investeringen van AH in de websupermarkt. Zij hebben het gevoel dat zij door hun eigen organisatie en in hun eigen marktgebied beconcurreerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top