Spar breidt aantal webwinkels flink uit

Spar breidt aantal webwinkels flink uit
Spar rolt zijn proef met aan de winkels gekoppelde websupermarkten uit: de huidige test bij zeven ondernemers wordt uitgebreid naar vijftig vestigingen van de keten van buurtsupermarkten.

Thuisbezorging past in buurtconcept

Dat meldt Spar in een persbericht. Spar testte de systemen sinds maart en is nu klaar om het systeem achter de websupermarkt uit te rollen naar meer winkels. Door ook een rol te gaan spelen in e-commerce wil de Spar-organisatie de positie van de ondernemers beschermen.

 

Vooral kleinere supermarkten in Nederland doen immers nog relatief vaak aan het thuisbezorgen van boodschappen bij klanten in de buurt en in instellingen. Dit is vaak goed voor een behoorlijk omzetaandeel binnen de supermarkten. De bestellingen komen daarbij nog veelal via de telefoon of met briefjes binnen bij de winkel. De module met de websupermarkt moet dit moderniseren en moet zorgen dat klanten niet overstappen naar Albert Heijn of andere ketens die wel een websupermarkt aanbieden.

Elke offline super ook een eigen websupermarkt

Anders dan Albert Heijn kiest Spar ervoor om de bestellingen lokaal via de ondernemer te laten lopen en niet te kiezen voor centrale verzameling en afhandeling van de bestelde boodschappen. Iedere ondernemer krijgt zijn eigen homepage met een eigen assortiment.

 

"Het is een echte online buurtwinkel die past bij de functie van Spar als winkel voor dagelijks gemak en dagverse boodschappen", aldus Richard Beukeboom, e-commercemanager bij Spar. Afhalen kost niets extra's en bezorging is vanaf vijftig euro helemaal gratis. Ter kennismaking worden er ook geen bezorgkosten gerekend en krijgen klanten bij een bestelling boven de vijftien euro een huismerkpizza van Spar naar keuze gratis.

 

Door te kiezen voor de afhandeling via de winkels, vermijdt Spar een confrontatie met de eigen ondernemers. Franchisers van Albert Heijn zijn al enkele jaren erg boos over de investeringen van AH in de websupermarkt. Zij hebben het gevoel dat zij door hun eigen organisatie en in hun eigen marktgebied beconcurreerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top