Spar breidt aantal webwinkels flink uit

Spar breidt aantal webwinkels flink uit
Spar rolt zijn proef met aan de winkels gekoppelde websupermarkten uit: de huidige test bij zeven ondernemers wordt uitgebreid naar vijftig vestigingen van de keten van buurtsupermarkten.

Thuisbezorging past in buurtconcept

Dat meldt Spar in een persbericht. Spar testte de systemen sinds maart en is nu klaar om het systeem achter de websupermarkt uit te rollen naar meer winkels. Door ook een rol te gaan spelen in e-commerce wil de Spar-organisatie de positie van de ondernemers beschermen.

 

Vooral kleinere supermarkten in Nederland doen immers nog relatief vaak aan het thuisbezorgen van boodschappen bij klanten in de buurt en in instellingen. Dit is vaak goed voor een behoorlijk omzetaandeel binnen de supermarkten. De bestellingen komen daarbij nog veelal via de telefoon of met briefjes binnen bij de winkel. De module met de websupermarkt moet dit moderniseren en moet zorgen dat klanten niet overstappen naar Albert Heijn of andere ketens die wel een websupermarkt aanbieden.

Elke offline super ook een eigen websupermarkt

Anders dan Albert Heijn kiest Spar ervoor om de bestellingen lokaal via de ondernemer te laten lopen en niet te kiezen voor centrale verzameling en afhandeling van de bestelde boodschappen. Iedere ondernemer krijgt zijn eigen homepage met een eigen assortiment.

 

"Het is een echte online buurtwinkel die past bij de functie van Spar als winkel voor dagelijks gemak en dagverse boodschappen", aldus Richard Beukeboom, e-commercemanager bij Spar. Afhalen kost niets extra's en bezorging is vanaf vijftig euro helemaal gratis. Ter kennismaking worden er ook geen bezorgkosten gerekend en krijgen klanten bij een bestelling boven de vijftien euro een huismerkpizza van Spar naar keuze gratis.

 

Door te kiezen voor de afhandeling via de winkels, vermijdt Spar een confrontatie met de eigen ondernemers. Franchisers van Albert Heijn zijn al enkele jaren erg boos over de investeringen van AH in de websupermarkt. Zij hebben het gevoel dat zij door hun eigen organisatie en in hun eigen marktgebied beconcurreerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top