Speciaalzaken in food blijven terrein verliezen

Speciaalzaken in food blijven terrein verliezen
Speciaalzaken hebben in 2011 weer fors terrein verloren aan de supermarkten. Vooral groenten- en fruitwinkels kenden een zeer mager jaar, behalve dan de reformwinkels: die wisten hun aandeel ten opzichte van de supermarkten uit te bouwen van 10,3 naar 10,6 procent.

Het onderzoek van GfK Panel Services had beter nieuws voor drogisterijen: die trekken relatief nog de meeste supermarktklanten. Nog 78,9 procent van de supermarktbezoekers komt ook bij de drogist, in 2010 was dat nog 80,7 procent. Bij bakkers daalde het percentage van 44,8 naar 43,9 procent, terwijl dit bij slagerijen afnam van 32,3 naar 31,1 procent.



Daarmee worden Nederlandse supermarkten steeds dominanter in de retailmarkt. Groentenwinkels leverden de meeste klanten in gedurende 2011: zij zagen hun aandel dalen van 26,8 naar 23,8 procent. Ook viswinkels, slijterijen, de markt en bloemenwinkels leverden klanten in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top