Speciaalzaken in food blijven terrein verliezen

Speciaalzaken in food blijven terrein verliezen
Speciaalzaken hebben in 2011 weer fors terrein verloren aan de supermarkten. Vooral groenten- en fruitwinkels kenden een zeer mager jaar, behalve dan de reformwinkels: die wisten hun aandeel ten opzichte van de supermarkten uit te bouwen van 10,3 naar 10,6 procent.

Het onderzoek van GfK Panel Services had beter nieuws voor drogisterijen: die trekken relatief nog de meeste supermarktklanten. Nog 78,9 procent van de supermarktbezoekers komt ook bij de drogist, in 2010 was dat nog 80,7 procent. Bij bakkers daalde het percentage van 44,8 naar 43,9 procent, terwijl dit bij slagerijen afnam van 32,3 naar 31,1 procent.



Daarmee worden Nederlandse supermarkten steeds dominanter in de retailmarkt. Groentenwinkels leverden de meeste klanten in gedurende 2011: zij zagen hun aandel dalen van 26,8 naar 23,8 procent. Ook viswinkels, slijterijen, de markt en bloemenwinkels leverden klanten in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top