Speciaalzaken in food blijven terrein verliezen

Speciaalzaken in food blijven terrein verliezen
Speciaalzaken hebben in 2011 weer fors terrein verloren aan de supermarkten. Vooral groenten- en fruitwinkels kenden een zeer mager jaar, behalve dan de reformwinkels: die wisten hun aandeel ten opzichte van de supermarkten uit te bouwen van 10,3 naar 10,6 procent.

Het onderzoek van GfK Panel Services had beter nieuws voor drogisterijen: die trekken relatief nog de meeste supermarktklanten. Nog 78,9 procent van de supermarktbezoekers komt ook bij de drogist, in 2010 was dat nog 80,7 procent. Bij bakkers daalde het percentage van 44,8 naar 43,9 procent, terwijl dit bij slagerijen afnam van 32,3 naar 31,1 procent.



Daarmee worden Nederlandse supermarkten steeds dominanter in de retailmarkt. Groentenwinkels leverden de meeste klanten in gedurende 2011: zij zagen hun aandel dalen van 26,8 naar 23,8 procent. Ook viswinkels, slijterijen, de markt en bloemenwinkels leverden klanten in.

Tags: