Spicy reggae chicken is Lay's Maak de smaak 2012 | RetailDetail

Spicy reggae chicken is Lay's Maak de smaak 2012

Spicy reggae chicken is Lay's Maak de smaak 2012

Spicy reggae chicken is Maak de Smaak 2012 van Lay's geworden. Bedenkster Kim Spelbrink uit Rotterdam krijgt 25.000 euro én 1 procent van de omzet van haar chipsmaak. Ook de andere smaken, Aioli e aglio en Whiskey cocktail, kregen veel stemmen, maar uiteindelijk niet genoeg om de kruidige kippen te verslaan.

Maak de smaak alweer groot succes

Chipsfabrikant Lay's laat de consument elk jaar uit drie verschillende smaken, aangeleverd door de consument zelf, een winnaar kiezen en brengt die smaak op de markt. Na het enorme succes van Patatje Joppie vorig jaar werd Nederland begin dit jaar opnieuw verzocht een nieuwe chipsmaak voor Lay's te bedenken.

 

Daar werd massaal gehoor aan gegeven, met ruim 400.000 smaakinzendingen. De chipzakken van de drie finalisten in Maak de Smaak 2012 gingen de afgelopen maanden miljoenen keren over de toonbank, volgens Lay's.

 

Nieuw was dat de consument dit keer vanaf het begin via online 'battles' de beste smaken kon helpen bepalen: in een paar weken tijd werden ruim 5,8 miljoen online battles gestreden. Uit de inzendingen die het beste uit deze battles kwamen, koos een jury onder leiding van topkok Joop Braakhekke acht smaken. Vervolgens bepaalde Nederland welke drie er vanaf augustus als Limited Edition finalesmaken in de winkels verkrijgbaar waren.

 

Winnares

"Het is alle inspanningen waard geweest", was de eerste reactie van prijswinnares Spelbrink. Ze nam de kruidenmix voor haar winnende smaak mee van een van haar reizen: "Ik verwachtte er echt niets van, maar dat ik in de finale ben gekomen en nu zelfs heb gewonnen: het is echt ongelooflijk! Ik wist dat het een enorm spannende strijd zou worden omdat de andere smaken ook erg lekker zijn"

 

Wat ze met het geld gaat doen, weet ze al: "Ik ben eerder dit jaar als hobby een bedrijfje in taarten begonnen, dat wil ik verder gaan uitbouwen. En beloofd is beloofd, ik wil ook iets doen voor een schooltje dat ik bezocht heb in Jamaica.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.