Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez | RetailDetail

Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez

Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez

Starbucks moet een schadevergoeding van 2,1 miljard euro betalen aan Mondelez (ex-Kraft) wegens de verbreking van een contract, dat Kraft de toestemming gaf om pakjes Starbucks-koffie via de supermarkten te verkopen.

"Ongeldig wegens onvoldoende inzet van Kraft"

Starbucks besliste in november 2010 immers om de verdeling voortaan in eigen hand te nemen, omdat het vond dat Kraft te kort schoot in zijn commercialisering en dat het bijgevolg het recht had om de licentieovereenkomst, die al sinds 1998 liep, te verbreken.

 

Kraft was het daar echter niet mee eens, want het concern had naar eigen zeggen gezorgd voor een stijging van de omzet van 50 miljoen dollar naar 500 miljoen dollar (375 miljoen euro).

 

Beide partijen akkoord met schikking

Een bemiddelaar heeft nu geoordeeld dat Starbucks een schadevergoeding van 2,23 miljard dollar (1,66 miljard euro) moet betalen. Daarbovenop komt nog 527 miljoen dollar (400 miljoen euro) aan intresten en terugbetaling van juridische kosten. Dat bedrag ligt tussen de 750 miljoen dollar die Starbucks veil had voor het afkopen van de betwisting en de 2,9 miljard dollar plus advocatenkosten die Mondelez eiste.

 

Financieel directeur Troy Alstead van Starbucks noemt het echter geen onoverkomelijk bedrag. "De zaken staan er nu beter voor dan toen Kraft verantwoordelijk was", liet hij optekenen. Ook Mondelez toonde zich tevreden met de uitspraak en gaat de ontvangen vergoeding gebruiken om eigen aandelen in te kopen.

 

Mondelez heeft inmiddels ook al een nieuwe partner voor de koffieverkoop: vanaf volgend jaar start het in de VS met de verkoop van McCafé-koffie van McDonald's via de grootwarenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.