Steeds meer variabele prijzen bij Jumbo

Steeds meer variabele prijzen bij Jumbo

Supermarktketen Jumbo hanteert op zijn thuismarkt steeds minder vaste, landelijke prijzen. Slechts iets meer dan een een vijfde van het assortiment kost over heel Nederland hetzelfde, een jaar geleden was dat nog ruim het dubbele. Maar of dat ook in België zo zal zijn? 

 

Laagsteprijsgarantie

Het voorbije jaar is het aandeel producten met een landelijke prijs bij Jumbo gedaald van 49% naar 22%. Verder is ook het gedeelte van het assortiment dat meer dan drie verschillende prijslijnen heeft, gestegen van 6% naar 17%. "We zien in onze data dat Jumbo de prijs steeds vaker flexibel inzet. Bijna 40% van het asortiment heeft twee prijslijnen, Jumbo hanteert voor nog eens een klein kwart drie prijslijnen", zegt Alwin van der Velden van prijsvergelijker Superscanner aan Distrifood.

 

De prijsflexibilisering is het sterkst doorgevoerd bij frisdranken, koffie, sap en thee: gemiddeld hebben die productgroepen 2,9 prijzen per product. Ook andere dranken zoals wijn, bier en sterkedrank kennen relatief veel prijslijnen. Voor verse producten zoals vlees en vis hanteert de keten gemiddeld 1,8 prijzen per product.

 

De vele prijsaanpassingen hebben te maken met het specifieke prijsbeleid bij Jumbo in Nederland: de retailer voert een laagsteprijsgarantie op (zeer) lokaal niveau, namelijk binnen de bebouwde kom waar de winkel is gevestigd. Shoppers die een product elders goedkoper vinden, krijgen het product gratis, en Jumbo past de prijs ‘binnen een paar werkdagen’ aan.

 

Anders dan Colruyt

Die garantie geldt overigens niet voor tijdelijke promoties. Daarin verschilt het prijsbeleid dus van dat van Colruyt in België: de discounter garandeert lokaal de laagste prijs en reageert daarbij wel degelijk op alle promoties van alle concurrenten, binnen een relatief ruim gedefinieerd marktgebied. De prijzen worden onmiddellijk aangepast: de retailer gebruikt daarvoor al lang snelprinters in de winkels en rust tegen 2020 al zijn supermarkten uit met elektronische prijsetiketten. Jumbo gebruikt vooralsnog geen elektronische etiketten in Nederland.

 

Of Jumbo in België met een lokaal prijsbeleid komt, is nog niet duidelijk. Alleszins zal de supermarktketen er géén laagsteprijsgarantie geven: alle Belgische communicatie spreekt van 'altijd lage prijzen', maar nergens over 'laagste' prijzen. Nederlandse bronnen hadden eerder al bevestigd dat de keten niet naar België zou komen met een laagsteprijsgarantie, wel met een onderscheidend winkelconcept dat flink wat horeca-elementen bevat.