Stiptheidsacties bij distributiecentra Jumbo | RetailDetail

Stiptheidsacties bij distributiecentra Jumbo

Stiptheidsacties bij distributiecentra Jumbo
Shutterstock

In de distributiecentra van supermarktketen Jumbo in Beilen, Breda, Elst, Raalte, Veghel en Woerden houden de vakbonden stiptheidsacties en elf minuten langer pauze. De acties zijn een reactie op de slabakkende onderhandelingen rond de nieuwe cao.

2,5% meer loon

De vakbonden lieten eind vorige maand al verstaan dat er acties zouden komen als Jumbo de lonen in de nieuwe cao niet met 2,5% de hoogte zou laten stijgen. Volgens het supermarktbedrijf gaan de vakbonden zo echter in tegen een afspraak die ze vorig jaar afsloten met de directie en dus zitten de onderhandelingen volledig in het slop.

 

Om de directie onder druk te zetten worden er al enkele dagen stiptheidsacties gehouden en wordt er elf minuten meer pauze genomen. Dat is 2,5% van de totale werkdag, wat symbool staat voor de looneis van 2,5%. De stiptheidsacties zorgen ervoor dat er flink trager wordt gewerkt in de distributiecentra: normaal verwerkt elke werknemer een honderdtal paletten per uur, maar tijdens de acties valt dat terug naar slechts de helft.

 

"Gebroken afspraak"

Jumbo is uiteraard niet gediend met de acties en heeft begin deze week aangegeven de onderhandelingen rond de looneisen in de nieuwe cao tijdelijk op te schorten, omdat de vakbonden een gemaakte afspraak rond duurzame loonontwikkeling hebben gebroken.

 

“Aangezien de bonden op dit moment niet aan kunnen geven hoe zij de loonverschillen in de sector daadwerkelijk denken te verkleinen en de onderhandelingen aan de andere tafels (GIL, VGL, AH cao) nog volop gaande zijn, kan Jumbo op dit moment nog geen onderbouwd loonbod doen dat recht doet aan de afspraak om meer evenwicht te brengen in het concurrentiespeelveld”, schreef de keten toen in een persbericht. Vandaag wordt er wel opnieuw onderhandeld over de cao.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.