Subway snelste groeier in Nederlandse fastfoodmarkt | RetailDetail

Subway snelste groeier in Nederlandse fastfoodmarkt

Subway snelste groeier in Nederlandse fastfoodmarkt

Broodjesketen Subway is in de sector fastservice de snelste groeier in Nederland, zowel op vlak van omzet als qua aantal vestigingen. McDonald's blijft wel verreweg de grootste internationale keten in Nederland.

Chipotle op komst

De omzet van Subway groeide in 2013 met 25 procent naar 40 miljoen euro. Ook het aantal vestigingen steeg sterk: van 148 in 2013 naar 162 winkels in 2014. Bij McDonald's daalde de omzet dan weer met een halve procent, maar met 644 miljoen euro is de keten van de clown nog altijd veruit de grootste. McDonald's had eind 2014 240 vestigingen in Nederland.

 

De grootste verliezer in Nederland is KFC, dat de omzet met 6,6 procent zag terugvallen in 2013 naar 71 miljoen euro. Eind 2014 had de keten 45 filialen in Nederland, nochtans vier meer dan in 2013.

 

Verwacht wordt dat met Chipotle binnenkort een nieuwe speler zich op de Nederlandse markt zal wagen. Tot 2006 had McDonald's een meerderheidsaandeel in dat bedrijf, maar sindsdien is het sterk gegroeid. Chipotle heeft momenteel tien vestigingen in Europa, waarvan zes in Londen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.