Superdirect.com maakt doorstart met ASDA | RetailDetail

Superdirect.com maakt doorstart met ASDA

Superdirect.com maakt doorstart met ASDA

Walmart-dochter ASDA, na Tesco de tweede Britse foodretailer, test vanaf begin 2015 als eerste retailer op de Britse markt onbemande ophaalpunten. ASDA gaat hiervoor de technologie gebruiken die door Superdirect.com is ontwikkeld.

Ultramoderne, Nederlandse technologie

De onbemande units vormen een opmerkelijk onderdeel van een ambitieus plan van ASDA om de leidende online retailer te worden. De Britse retailer maakt melding van de aankoop van technologie die de eerste volledig geautomatiseerde afhaalpunten naar het Verenigd Koninkrijk brengen.

 

"De ultramoderne technologie is ontwikkeld in Nederland en zorgt ervoor dat online bestelde levensmiddelen en non-food items worden vervoerd naar stand-alone units voorzien van klimaatcontrole", stelt ASDA in een persbericht. "Daar kan de consument vervolgens de gekochte items ophalen op het moment dat het hem schikt."

 

ASDA meldt niet om welke leverancier het gaat. Henk Niemansverdriet, die samen met Peter Pompen de technologie achter Superdirect.com ontwikkelde, bevestigt dat ASDA met hen samenwerkt. "Ik kan er verder geen commentaar op geven, maar het is wel zo dat wij de partner zijn van ASDA."

 

ASDA breidt aantal ophaalpunten flink uit

Superdirect.com werd begin juni dit jaar failliet verklaard, na amper negen maanden operationeel te zijn geweest. In augustus was er sprake van enkele geïnteresseerde partijen voor een overname van Superdirect.com. Dat blijkt nu de Britse Walmart-dochter ASDA te zijn. Sligro, dat zo'n 37 procent van de aandelen in Superdirect.com had, ontkent via de woordvoerder betrokken te zijn bij dit Britse initiatief.

 

Naast de test met de onbemande units rolt ASDA ook haar bestaande ophaalpunten uit. Bij de winkels gaat dit aantal van 400 naar 600, het aantal stand-alone ophaallocaties voert ASDA op naar 200 en de retailer breidt ook het aantal ophaalpunten voor dezelfde dag bestelde items uit van 250 naar 350.

 

Drie nieuwe distributiecentra

In februari 2015 sluit ASDA wel zijn webshop ASDA Direct, waar de keten allerlei ranges non-foodproducten verkocht, van boeken tot tuinbenodigdheden en huishoudelijke artikelen. 80% van dit assortiment brengt ASDA nu onder bij de webshop George.com, die daarmee verandert van een online modewinkel tot een lifestyle webshop.

 

Het is allemaal onderdeel van een vorig jaar gelanceerd vijfjarenplan om van ASDA de leidende online retailer te maken in het Verenigd Koninkrijk. Om dit alles ook logistiek mogelijk te maken, zal ASDA de komende jaren drie nieuwe online distributiecentra bouwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.