Superfusie tussen Sainsbury en Asda in de maak | RetailDetail

Superfusie tussen Sainsbury's en Asda in de maak

Superfusie tussen Sainsbury's en Asda in de maak
Foto: Jaroslaw Kilian / Shutterstock.com

De Britse supermarktketens Asda en Sainsbury’s zijn in vergevorderde gesprekken rond een fusie. De deal van zo’n tien miljard Britse pond zou Tesco onttronen als grootste Britse foodretailer.

 

Nummers twee en drie worden nummer één

Supermarktgroep Sainsbury wil de handen in elkaar slaan met Walmart-dochter en concurrent Asda, geeft het bedrijf toe aan Bloomberg. De fusiegesprekken zouden al in een gevorderd stadium zijn: naar verwachting wordt de deal maandag wereldkundig gemaakt. Samen zou het fusiebedrijf ruim een derde van de Britse markt in handen krijgen, waarmee het meteen ook marktleider Tesco (27,6% marktaandeel volgens The Guardian) van de troon stoot. Sainsbury’s is vandaag de tweede grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, Asda staat tot nu toe op de derde plaats.

 

De deal gaat echter verder dan alleen food: Sainsbury telt in Groot-Brittannië niet alleen meer dan 1.400 supermarkten en buurtwinkels, het heeft ook de 800 omnichannel-verkooppunten van online non-foodretailer Argos. Asda heeft ‘slechts’ 600 winkels, maar haar kledingmerk George bekleedt in het Verenigd Koninkrijk samen met Marks & Spencer en Primark het podium van het grootste verkoopvolume in kleding.

 

Concurrentiewaakhond af te wachten

Samen zou de groep in zo'n 2.800 winkels meer dan 55 miljard euro omzet genereren. Het valt daarom wel nog af te wachten hoe de concurrentiewaakhond reageert op de fusieplannen: naar alle waarschijnlijkheid is deze minder blij met de consolidatie op de Britse markt, zeker nadat Tesco eerder al groothandel Booker overnam.

 

Al kan dat ook net de reden zijn waarom de deal toch slaagkans heeft, meent The Guardian: “Vroeger was consolidatie tussen de vier grote Britse supermarkten ondenkbaar geweest, maar de retailers schijnen moed te hebben opgevat nadat de concurrentiewaakhond de fusie tussen de grootste retailer van het VK Tesco en Booker, de grootste supermarkgroothandel, liet doorgaan.” Naast Tesco, Sainsbury's en Asda omvat die G4 overigens ook Morrisons, dat zelf eerder al aan Tesco en Sainsbury's werd gelinkt. 

 

Vrees voor duizenden ontslagen

Aanleiding voor de fusiegesprekken zou de verscherpte concurrentie van discounters Aldi en Lidl zijn, die de laatste jaren onophoudelijk aan populariteit en marktaandeel winnen. Zeker nu Tesco zich wapent met groothandelaar Booker, willen ook Sainsbury’s en Asda hun schaal vergroten om tot betere inkoopvoorwaarden te komen.

 

Initiatiefnemer voor de fusie is Sainsbury’s, wat analisten het ergste doet vrezen voor de toekomst van het hoofdkantoor van Asda. Aangezien Sainsbury’s al groter is, zal bij onvermijdelijke reorganisaties en besparingsmaatregelen Asda wellicht in de hoek zitten waar de klappen vallen. Er wordt al gevreesd voor duizenden ontslagen als de beide supermarktbedrijven hun back-offices gaan samenvoegen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.