Supermarkt met bijna vervallen producten groot succes | RetailDetail

Supermarkt met bijna vervallen producten groot succes

Supermarkt met bijna vervallen producten groot succes

Een outletsupermarkt in Schagen, waar bijna vervallen producten worden verkocht met een korting tot 70 procent, blijkt een groot succes te zijn. De eigenaar van de winkel denkt dan ook al na over een mogelijke vestiging in België.

"Doodzonde om weg te gooien"

"Wij bieden producten aan die afgekeurd zijn voor supermarkten", legt uitbater Willem-Jan Stam uit: "Ze zijn nog niet over datum, maar werden uit de rekken geweerd door een fout etiket, een foute streepjescode, een gedateerde verpakking, omdat ze uit het assortiment verdwijnen of een houdbaarheidsdatum hebben die in zicht komt. Het is doodzonde om die producten weg te gooien."

 

Stam had eerst een gewone supermarkt, maar vond het spijtig om te moeten toezien hoe heel veel eetbaar eten toch gewoon werd weggegooid. Veel producten zijn zelfs nog eetbaar nadat de houdbaarheidsdatum is overschreden, maar "Helaas mag ik geen producten meer verkopen als de houdbaarheidsdatum verstreken is, want dan krijg ik de Voedsel- en Waren Autoriteit op mijn dak", zegt Stam.

 

Vanwege het grote succes van zijn winkel in Nederland, denkt Stam ook al na over een mogelijk filiaal in België, al heeft hij nog geen idee waar die winkel dan zou komen. Stam dankt zijn succes trouwens aan de huidige economische crisis. "Toch hoop ik dat we ook na de crisis duurzamer met voedsel zullen omgaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.