Supermarkten eisen opnieuw kortingen van leveranciers | RetailDetail

Supermarkten eisen opnieuw kortingen van leveranciers

Supermarkten eisen opnieuw kortingen van leveranciers

Supermarkten zouden opnieuw brieven hebben uitgestuurd waarin ze grote kortingen eisen van hun leveranciers. Maandag hadden ze nochtans een gedragscode tegen oneerlijke handelspraktijken ondertekend.

Kritiek van politiek

BNR contacteerde in verband met de nieuwe brief SP-kamerlid Sharon Gesthuizen, die zegt teleurgesteld te zijn over het gedrag van de supermarkten. "Sinds het begin van de crisis is duidelijk geworden dat veel van de negatieve gevolgen die grote inkopers ondervinden, zoals teruglopende winsten, worden afgewenteld op leveranciers wanneer mensen daartoe de kans krijgen."

 

"Een aantal jaar geleden hebben we gezien dat het bijvoorbeeld heel lang duurde voordat rekeningen werden betaald, maar niet zo heel lang geleden bleek dat een leverancier ook onder druk werd gezet door een supermarkt om korting te geven over reeds geleverde waar. En dat is nu dus ook weer aan de hand", zegt ze aan BNR.

 

Volgens Gesthuizen zijn het vooral kleinere leveranciers die zich op deze manier onder druk gezet voelen. Zij moeten kiezen tussen de kortingen geven of een klant met een groot marktaandeel verliezen. "Dan moet je als leverancier toch meegaan met wat die retailer eist."

 

Rol voor NMa?

Pas deze week ondertekenden inkopers en leveranciers een gedragscode om dit soort praktijken tegen te gaan. "Iedereen was daar enthousiast over", zegt Gesthuizen. "Ook de Nederlandse levensmiddeleninkopers. Maar de dag na het convenant bleek dat er alweer brieven naar leveranciers zijn verstuurd waarin ze dezelfde truc proberen uit te halen. Ik ben daar bijzonder teleurgesteld over."

Vandaag nog zal er een debat gehouden worden met minister van Economische Zaken, Henk Kamp. Gesthuizen stelt zich de vraag of de gedragscode voldoende is of dat misschien de Nederlandse Mededingingsautoriteit zich moet bezighouden met de zaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.