Supermarkten eisen opnieuw kortingen van leveranciers

Supermarkten eisen opnieuw kortingen van leveranciers

Supermarkten zouden opnieuw brieven hebben uitgestuurd waarin ze grote kortingen eisen van hun leveranciers. Maandag hadden ze nochtans een gedragscode tegen oneerlijke handelspraktijken ondertekend.

Kritiek van politiek

BNR contacteerde in verband met de nieuwe brief SP-kamerlid Sharon Gesthuizen, die zegt teleurgesteld te zijn over het gedrag van de supermarkten. "Sinds het begin van de crisis is duidelijk geworden dat veel van de negatieve gevolgen die grote inkopers ondervinden, zoals teruglopende winsten, worden afgewenteld op leveranciers wanneer mensen daartoe de kans krijgen."

 

"Een aantal jaar geleden hebben we gezien dat het bijvoorbeeld heel lang duurde voordat rekeningen werden betaald, maar niet zo heel lang geleden bleek dat een leverancier ook onder druk werd gezet door een supermarkt om korting te geven over reeds geleverde waar. En dat is nu dus ook weer aan de hand", zegt ze aan BNR.

 

Volgens Gesthuizen zijn het vooral kleinere leveranciers die zich op deze manier onder druk gezet voelen. Zij moeten kiezen tussen de kortingen geven of een klant met een groot marktaandeel verliezen. "Dan moet je als leverancier toch meegaan met wat die retailer eist."

 

Rol voor NMa?

Pas deze week ondertekenden inkopers en leveranciers een gedragscode om dit soort praktijken tegen te gaan. "Iedereen was daar enthousiast over", zegt Gesthuizen. "Ook de Nederlandse levensmiddeleninkopers. Maar de dag na het convenant bleek dat er alweer brieven naar leveranciers zijn verstuurd waarin ze dezelfde truc proberen uit te halen. Ik ben daar bijzonder teleurgesteld over."

Vandaag nog zal er een debat gehouden worden met minister van Economische Zaken, Henk Kamp. Gesthuizen stelt zich de vraag of de gedragscode voldoende is of dat misschien de Nederlandse Mededingingsautoriteit zich moet bezighouden met de zaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top