Supermarkten eisen opnieuw kortingen van leveranciers

Supermarkten eisen opnieuw kortingen van leveranciers

Supermarkten zouden opnieuw brieven hebben uitgestuurd waarin ze grote kortingen eisen van hun leveranciers. Maandag hadden ze nochtans een gedragscode tegen oneerlijke handelspraktijken ondertekend.

Kritiek van politiek

BNR contacteerde in verband met de nieuwe brief SP-kamerlid Sharon Gesthuizen, die zegt teleurgesteld te zijn over het gedrag van de supermarkten. "Sinds het begin van de crisis is duidelijk geworden dat veel van de negatieve gevolgen die grote inkopers ondervinden, zoals teruglopende winsten, worden afgewenteld op leveranciers wanneer mensen daartoe de kans krijgen."

 

"Een aantal jaar geleden hebben we gezien dat het bijvoorbeeld heel lang duurde voordat rekeningen werden betaald, maar niet zo heel lang geleden bleek dat een leverancier ook onder druk werd gezet door een supermarkt om korting te geven over reeds geleverde waar. En dat is nu dus ook weer aan de hand", zegt ze aan BNR.

 

Volgens Gesthuizen zijn het vooral kleinere leveranciers die zich op deze manier onder druk gezet voelen. Zij moeten kiezen tussen de kortingen geven of een klant met een groot marktaandeel verliezen. "Dan moet je als leverancier toch meegaan met wat die retailer eist."

 

Rol voor NMa?

Pas deze week ondertekenden inkopers en leveranciers een gedragscode om dit soort praktijken tegen te gaan. "Iedereen was daar enthousiast over", zegt Gesthuizen. "Ook de Nederlandse levensmiddeleninkopers. Maar de dag na het convenant bleek dat er alweer brieven naar leveranciers zijn verstuurd waarin ze dezelfde truc proberen uit te halen. Ik ben daar bijzonder teleurgesteld over."

Vandaag nog zal er een debat gehouden worden met minister van Economische Zaken, Henk Kamp. Gesthuizen stelt zich de vraag of de gedragscode voldoende is of dat misschien de Nederlandse Mededingingsautoriteit zich moet bezighouden met de zaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top