Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK heeft aangetoond dat supermarkten te weinig aandacht hebben voor het groeiende contingent 65-plussers. Die zullen in de komende jaren meer de supermarkt bezoeken en zullen er samen ook meer geld uitgeven

14,5 miljard euro in 2025

GfK verwacht dat de uitgaven van senioren in de komende tien jaar flink zullen stijgen, van 8,1 miljard euro dit jaar tot 14,5 miljard euro in 2025. Dat zou een derde van de totale omzet van de supermarktbrache zijn.

 

Supermarkten hebben echter nog te weinig aandacht voor de noden van hun oudere klanten. Zo zouden ze de portiegrootte kunnen aanpassen of grotere letters op verpakkingen en andere etiketten gebruiken. Joop Holla van GfK vertelt dat ze daar in andere landen al een stuk verder mee staan dan in Nederland: "Bijvoorbeeld met het gebruik van grotere letters of een betere dienstverlening. En in Engeland wordt de klant geholpen met inpakken."

 

In Nederland zijn er momenteel 1,9 miljoen huishoudens met minimaal één 65-plusser. Dat aantal zal tegen 2040 bijna verdubbelen tot 3,2 miljoen. Grootste slachtoffers van dit slechte beleid voor senioren zouden volgens GfK C1000, Jumbo en Detailresult zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top