Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK heeft aangetoond dat supermarkten te weinig aandacht hebben voor het groeiende contingent 65-plussers. Die zullen in de komende jaren meer de supermarkt bezoeken en zullen er samen ook meer geld uitgeven

14,5 miljard euro in 2025

GfK verwacht dat de uitgaven van senioren in de komende tien jaar flink zullen stijgen, van 8,1 miljard euro dit jaar tot 14,5 miljard euro in 2025. Dat zou een derde van de totale omzet van de supermarktbrache zijn.

 

Supermarkten hebben echter nog te weinig aandacht voor de noden van hun oudere klanten. Zo zouden ze de portiegrootte kunnen aanpassen of grotere letters op verpakkingen en andere etiketten gebruiken. Joop Holla van GfK vertelt dat ze daar in andere landen al een stuk verder mee staan dan in Nederland: "Bijvoorbeeld met het gebruik van grotere letters of een betere dienstverlening. En in Engeland wordt de klant geholpen met inpakken."

 

In Nederland zijn er momenteel 1,9 miljoen huishoudens met minimaal één 65-plusser. Dat aantal zal tegen 2040 bijna verdubbelen tot 3,2 miljoen. Grootste slachtoffers van dit slechte beleid voor senioren zouden volgens GfK C1000, Jumbo en Detailresult zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top