Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK heeft aangetoond dat supermarkten te weinig aandacht hebben voor het groeiende contingent 65-plussers. Die zullen in de komende jaren meer de supermarkt bezoeken en zullen er samen ook meer geld uitgeven

14,5 miljard euro in 2025

GfK verwacht dat de uitgaven van senioren in de komende tien jaar flink zullen stijgen, van 8,1 miljard euro dit jaar tot 14,5 miljard euro in 2025. Dat zou een derde van de totale omzet van de supermarktbrache zijn.

 

Supermarkten hebben echter nog te weinig aandacht voor de noden van hun oudere klanten. Zo zouden ze de portiegrootte kunnen aanpassen of grotere letters op verpakkingen en andere etiketten gebruiken. Joop Holla van GfK vertelt dat ze daar in andere landen al een stuk verder mee staan dan in Nederland: "Bijvoorbeeld met het gebruik van grotere letters of een betere dienstverlening. En in Engeland wordt de klant geholpen met inpakken."

 

In Nederland zijn er momenteel 1,9 miljoen huishoudens met minimaal één 65-plusser. Dat aantal zal tegen 2040 bijna verdubbelen tot 3,2 miljoen. Grootste slachtoffers van dit slechte beleid voor senioren zouden volgens GfK C1000, Jumbo en Detailresult zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top