Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser | RetailDetail

Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK heeft aangetoond dat supermarkten te weinig aandacht hebben voor het groeiende contingent 65-plussers. Die zullen in de komende jaren meer de supermarkt bezoeken en zullen er samen ook meer geld uitgeven

14,5 miljard euro in 2025

GfK verwacht dat de uitgaven van senioren in de komende tien jaar flink zullen stijgen, van 8,1 miljard euro dit jaar tot 14,5 miljard euro in 2025. Dat zou een derde van de totale omzet van de supermarktbrache zijn.

 

Supermarkten hebben echter nog te weinig aandacht voor de noden van hun oudere klanten. Zo zouden ze de portiegrootte kunnen aanpassen of grotere letters op verpakkingen en andere etiketten gebruiken. Joop Holla van GfK vertelt dat ze daar in andere landen al een stuk verder mee staan dan in Nederland: "Bijvoorbeeld met het gebruik van grotere letters of een betere dienstverlening. En in Engeland wordt de klant geholpen met inpakken."

 

In Nederland zijn er momenteel 1,9 miljoen huishoudens met minimaal één 65-plusser. Dat aantal zal tegen 2040 bijna verdubbelen tot 3,2 miljoen. Grootste slachtoffers van dit slechte beleid voor senioren zouden volgens GfK C1000, Jumbo en Detailresult zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.