Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Supermarkten hebben te weinig aandacht voor 65-plusser

Een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK heeft aangetoond dat supermarkten te weinig aandacht hebben voor het groeiende contingent 65-plussers. Die zullen in de komende jaren meer de supermarkt bezoeken en zullen er samen ook meer geld uitgeven

14,5 miljard euro in 2025

GfK verwacht dat de uitgaven van senioren in de komende tien jaar flink zullen stijgen, van 8,1 miljard euro dit jaar tot 14,5 miljard euro in 2025. Dat zou een derde van de totale omzet van de supermarktbrache zijn.

 

Supermarkten hebben echter nog te weinig aandacht voor de noden van hun oudere klanten. Zo zouden ze de portiegrootte kunnen aanpassen of grotere letters op verpakkingen en andere etiketten gebruiken. Joop Holla van GfK vertelt dat ze daar in andere landen al een stuk verder mee staan dan in Nederland: "Bijvoorbeeld met het gebruik van grotere letters of een betere dienstverlening. En in Engeland wordt de klant geholpen met inpakken."

 

In Nederland zijn er momenteel 1,9 miljoen huishoudens met minimaal één 65-plusser. Dat aantal zal tegen 2040 bijna verdubbelen tot 3,2 miljoen. Grootste slachtoffers van dit slechte beleid voor senioren zouden volgens GfK C1000, Jumbo en Detailresult zijn.

Tags: