Supermarkten versterken met kleine foodproducenten | RetailDetail

Supermarkten versterken met kleine foodproducenten

Supermarkten versterken met kleine foodproducenten

Supermarkten versterken hun formule steeds vaker door samen te werken met kleine foodproducenten. Ook voor onderscheid met uniek assortiment weten zij de kleine foodfabrikant te vinden.

Innovatieve concepten binden consument

Innovatieve concepten zijn voor de foodsector een voorwaarde om consumenten te blijven binden, zo komt naar voren in het rapport Kleine producenten: smaakmakers in de foodsector van ABN AMRO. Consumenten zoeken in de toenemende bestedingen aan voeding en dranken immers steeds meer naar variatie: hun trouw aan producten vermindert en kleine foodproducenten met vernieuwende concepten kunnen daarvan de vruchten plukken.

 

Volgens het rapport moeten kleine foodondernemers zich duidelijk en onderscheidend postioneren ten opzichte van bestaande producten, de markt goed kennen en professionaliseren. Een efficiënte productie en logistiek zijn daarbij basisvoorwaarden, maar kleine foodfabrikanten moeten tevens kunnen aangeven waarom en hoe hun producten bijdragen aan het assortiment van een supermarkt, hoe ze de formule versterken en de loyaliteit van klanten vergroten.

 

Actuele trends en lokaal brengen variatie in supermarkt

Kleine foodfabrikanten kunnen variatie in de supermarkt brengen door in te spelen op actuele trends in voeding zoals kleinschalig, ambachtelijk, verantwoord of duurzaam geproduceerd. Zo organiseert Albert Heijn jaarlijks de Podiumdagen en Productpitch, waarbij nieuwe en kleine producenten zich kunnen presenteren aan inkopers en categoriebeheerders. Als een product eenmaal een plaats bezet in het schap, is het wel niet automatisch landelijk in de winkels verkrijgbaar: kleinschalige lokale producten komen soms alleen regionaal in de winkels.

 

Dit geldt ook voor distributie van lokale producten via groothandel en foodservice: deze worden vaak via speciaalzaken of horeca in de regio onder de aandacht gebracht. Ook hotels, restaurants en café’s hebben vanwege de toenemende buitenshuisconsumptie behoefte aan onderscheidende duurzame producten.

 

Voor supermarkten schuilt er wel een gevaar(tje) aan die kleinschalige foodproducenten: foodproducten die populairder worden en een plaats in het supermarktschap krijgen, komen daar aan de omzet van gevestigde merken en de eigen huismerken. Een voorbeeld zijn (regionale) speciaalbieren: vorig jaar steeg de totale afzet van bier in Nederland met 1,4%. De consumptie van speciaalbier klom hierbinnen met 12,6% fors sterker.

 

Kleine foodproducenten groeien verder

In de afgelopen vijf jaar steeg het aantal foodbedrijven met minder dan vijf medewerkers met 45% naar 3660. De groep kleine ondernemers steeg met 21% ook aanzienlijk sterker dan het aantal producenten in de totale foodsector. Met name het aantal kleine bierbrouwerijen steeg sinds 2011 met liefst 430%. Het aantal kleine bakkerijen van bijvoorbeeld cakes en taarten nam met 46% toe.

 

In de komende twee jaar zal het aantal kleinschalige foodbedrijven verder uitbreiden met  7% tot meer dan 4100 bedrijven eind volgend jaar, zo verwacht ABN AMRO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.