Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling | RetailDetail

Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling

Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling

Albert Heijn, Jumbo en Plus werkten vorig jaar mee aan een project dat voedselverspilling onder andere wil verminderen door teruggestuurd brood te gaan hergebruiken in koeken.

Reststromen terugbrengen

De drie ketens en de andere deelnemende bedrijven in het project CARVE presenteren op 18 mei in de Verspillingsfabriek in Veghel hun bevindingen over het terugdringen van verspilling in de agrifoodketen. Er werd onder meer gekeken naar hoe voedselverspilling kan worden gemeten, naar het optimaliseren van bestelsystemen tussen fabrikanten en retailers, het terugbrengen van reststromen in de keten door hoogwaardig hergebruik en het verminderen van verspillling in huishoudens door productontwikkeling.

 

De andere deelnemende bedrijven in CARVE zijn EBIC, Koninklijke A-ware Food Group, Nomad Foods (o.a. Iglo), Sonneveld Group BV, Arla Foods en Royal FrieslandCampina. De bedrijven geven tijdens de bijeenkomst het stokje door aan een groep nieuwe bedrijven, die dit jaar starten met tests.

 

Retourbrood wordt ingrediënt

Een van de opvallende projecten gaat over brood dat van supermarkten teruggaat naar bakkerijen. Dat zogenaamde 'retourbrood' kan worden gebruikt als ingrediënt voor ontbijtkoek en koekjes, blijkt uit een innovatieproject van het European Bakery Innovation Centre (EBIC). Wageningen UR Food & Biobased Research keek samen met het EBIC naar receptuur, productieproces, microbiologische veiligheid en kwaliteitsbeoordeling.

 

Aan het beslag van snijkoeken is direct retourbrood toegevoegd, voor de koekjes is van het retourbrood eerst een suikerstroop gemaakt als vervanger van de suiker in het recept. Uit onderzoek blijkt dat de koekjes en snijkoek van retourbrood in de smaak vallen bij consumenten en dat het verwerkte retourbrood positief bijdraagt aan de waardering van deze producten.

 

CARVE

De innovatieprojecten worden uitgevoerd in CARVE, een meerjarig publiek-privaat samenwerkingsproject van Wageningen UR Food & Biobased Research en de Alliantie Verduurzaming Voedsel binnen de Topsector Agri & Food om verspilling in de agrifoodketen te verminderen.

 

Die Alliantie Verduurzaming Voedsel is dan weer een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties Veneca en Koninklijke Horeca Nederland om de voedselketen te verduurzamen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.