Tesco-topman: "Tijd van goedkope voeding is voorbij"

Tesco-topman: "Tijd van goedkope voeding is voorbij"

Het tijdperk van de goedkope voedingswaren is voorbij: de toegenomen vraag naar voeding zal ervoor zorgen dat de prijzen gaan stijgen. Dat is althans de mening van topman Philip Clarke van de Britse marktleider Tesco.

Chinese vraag stuwt prijzen omhoog

"Het gaat om het basisprincipe van vraag en aanbod. Als de vraag naar voedingsproducten stijgt, dan neemt ook de prijs toe en zal het deel van het inkomen dat de consument hieraan spendeert eveneens toenemen", zei hij in een gesprek met The Observer.

 

Clarke sluit zich daarmee aan bij de voorspellingen van de Wereldvoedselorganisatie. Die berekende vorige maand dat de voedingsprijzen met bijna de helft kunnen stijgen over het volgende decennium door de toename van de wereldbevolking en door de grotere vraag naar voedsel bij de nieuwe middenklassen in landen als China en India.

 

Ook paardenvleesschandaal heeft nog invloed

Daarbij komt nog dat een reeks voedingsschandalen hun tol eisen. Dat geldt ook voor Tesco, dat dit voorjaar werd meegesleurd in het paardenvleesschandaal. Als reactie daarop zei Clarke dat hij een groter deel van zijn producten wil betrekken bij de lokale landbouwers om zo het vertrouwen in de keten te herstellen.

 

Een enquête van het Prince's Countryside Fund leert trouwens dat de Britten bereid zijn om meer te betalen voor hun voeding als ze weten dat een groter deel van de prijs terechtkomt bij de lokale boeren, veeleer dan bij de aandeelhouders van de supermarkten. 80% van de Britten zegt ook dat het belangrijk is om nationale producten te kopen en zo de lokale boeren te ondersteunen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top