Vakbonden presenteren zwartboek over Aldi

Vakbonden presenteren zwartboek over Aldi

Sinds jaar en dag zou bij Aldi een cultuur van onderdrukking onder het personeel heersen, beweren anonieme medewerkers in een zwartboek, dat de vakbonden over de Duitse keten samenstelden. Wie het sociale beleid aan de kaak wil stellen, loopt bovendien de kans ontslagen of geschorst te worden, vinden ze: “De maat is vol. Er moet echt iets veranderen,” zegt bestuurder Roos Rahimi van CNV Dienstenbond.

"Hoge werkdruk is standaard bij Aldi"

Bij Aldi zou de werkdruk systematisch te hoog zijn: werknemers hebben nooit pauze en er ontbreken aparte vulploegen, schoonmaakploegen en kassamedewerkers. Daardoor is er sprake van constante onderbezetting. Filialen worden volgens medewerkers door gemiddeld twee werknemers gerund, terwijl dat er zes of meer horen te zijn.

 

CNV Dienstenbond kreeg de afgelopen maanden tientallen reacties van werknemers van de Aldi. In de meeste gevallen gaat het om collectieve klachten, problemen en misstanden. Zo zou Aldi het personeel structureel meer uren laten werken zonder contractaanpassing.

 

Op het randje van veilig

Een anonieme filiaalhouder zegt: “Aldi speelt op de rand van wat mogelijk en veilig is. De bezetting van twee personen is de standaard en dat levert gevaarlijke situaties op, met name bij de geldafhandelingsprocedures. Wij voelen ons vaak onveilig, omdat ook klanten steeds vaker het magazijn en de kantine betreden.”

 

In De Telegraaf bevestigen medewerkers en een filiaalhouder anoniem de werkomstandigheden. Vakbondsbestuurder Rahimi stelt dat een gemiddelde supermarkt ongeveer dertig procent van de omzet uitgeeft aan personeelskosten, terwijl dat bij Aldi bij vier procent stokt. De vakbondsbestuurder wil hierover graag in overleg met Aldi, maar vindt alleen een gesloten deur of in het beste geval een standaardantwoord.

 

Als Aldi verder overleg blijft weigeren, wordt een passende vervolgstap gezet, zegt Rahimi: “Aldi moet zich gewoon aan de Nederlandse wet houden. Het is te gek voor woorden dat we daarvoor moeten vechten.”

 

Ook FNV bezig met zaak

Ook FNV Bondgenoten is al jaren bezig met de barre arbeidsomstandigheden van personeel van de Aldi. In Metronieuws gaf bestuurder Lilian Bakhuijsen van FNV Bondgenoten aan dat de vakbeweging er al jaren niet in slaagt om constructief in gesprek te raken met de supermarktketen. Aldi zelf zegt evenwel dat arbeidsconflicten “in de lijn” worden opgelost.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top