Vakbonden presenteren zwartboek over Aldi | RetailDetail

Vakbonden presenteren zwartboek over Aldi

Vakbonden presenteren zwartboek over Aldi

Sinds jaar en dag zou bij Aldi een cultuur van onderdrukking onder het personeel heersen, beweren anonieme medewerkers in een zwartboek, dat de vakbonden over de Duitse keten samenstelden. Wie het sociale beleid aan de kaak wil stellen, loopt bovendien de kans ontslagen of geschorst te worden, vinden ze: “De maat is vol. Er moet echt iets veranderen,” zegt bestuurder Roos Rahimi van CNV Dienstenbond.

"Hoge werkdruk is standaard bij Aldi"

Bij Aldi zou de werkdruk systematisch te hoog zijn: werknemers hebben nooit pauze en er ontbreken aparte vulploegen, schoonmaakploegen en kassamedewerkers. Daardoor is er sprake van constante onderbezetting. Filialen worden volgens medewerkers door gemiddeld twee werknemers gerund, terwijl dat er zes of meer horen te zijn.

 

CNV Dienstenbond kreeg de afgelopen maanden tientallen reacties van werknemers van de Aldi. In de meeste gevallen gaat het om collectieve klachten, problemen en misstanden. Zo zou Aldi het personeel structureel meer uren laten werken zonder contractaanpassing.

 

Op het randje van veilig

Een anonieme filiaalhouder zegt: “Aldi speelt op de rand van wat mogelijk en veilig is. De bezetting van twee personen is de standaard en dat levert gevaarlijke situaties op, met name bij de geldafhandelingsprocedures. Wij voelen ons vaak onveilig, omdat ook klanten steeds vaker het magazijn en de kantine betreden.”

 

In De Telegraaf bevestigen medewerkers en een filiaalhouder anoniem de werkomstandigheden. Vakbondsbestuurder Rahimi stelt dat een gemiddelde supermarkt ongeveer dertig procent van de omzet uitgeeft aan personeelskosten, terwijl dat bij Aldi bij vier procent stokt. De vakbondsbestuurder wil hierover graag in overleg met Aldi, maar vindt alleen een gesloten deur of in het beste geval een standaardantwoord.

 

Als Aldi verder overleg blijft weigeren, wordt een passende vervolgstap gezet, zegt Rahimi: “Aldi moet zich gewoon aan de Nederlandse wet houden. Het is te gek voor woorden dat we daarvoor moeten vechten.”

 

Ook FNV bezig met zaak

Ook FNV Bondgenoten is al jaren bezig met de barre arbeidsomstandigheden van personeel van de Aldi. In Metronieuws gaf bestuurder Lilian Bakhuijsen van FNV Bondgenoten aan dat de vakbeweging er al jaren niet in slaagt om constructief in gesprek te raken met de supermarktketen. Aldi zelf zegt evenwel dat arbeidsconflicten “in de lijn” worden opgelost.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.