Vegetarisch product mag vleesnaam houden

Vegetarisch product mag vleesnaam houden
Fabrikanten van vleesvervangers mogen hun product gewoon de naam van écht vlees meegeven op de verpakking. Klachten van consumenten hierover zijn door de NVWA afgewezen.Dat meldt De Volkskrant. Het bedrijf De Vegetarische Slager, dat zowel via de eigen winkel en webshop als via een netwerk van supermarkten zijn producten verkoopt, verkoopt onder meer kipstukjes, gehakballen en spekblokjes. Deze worden echter niet met behulp van vlees, maar met soja en lupine gemaakt. De producten, die qua eetbeleving zeer dicht bij vlees staan, winnen zowel in Nederland als daarbuiten aan populariteit.

Keuringsdienst NVWA ontving echter verschillende klachten van klanten die zich ergerden aan het gebruik van vleesnamen op de verpakking. Zij verbaasden zich erover dat een product 'gehaktbal' of 'kipstukjes' mag heten zonder dat er daadwerkelijk vlees is gebruikt in de verpakking. Volgens een woordvoerder van de NVWA is dit weliswaar niet netjes van de producent, maar staat op de verpakking duidelijk genoeg dat het om een vleesvervanger gaat.

Onder meer Coop en Jumbo voeren het assortiment van De Vegetarische Slager bij een groeiend aantal vestigingen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top