Vegetarisch product mag vleesnaam houden

Vegetarisch product mag vleesnaam houden
Fabrikanten van vleesvervangers mogen hun product gewoon de naam van écht vlees meegeven op de verpakking. Klachten van consumenten hierover zijn door de NVWA afgewezen.Dat meldt De Volkskrant. Het bedrijf De Vegetarische Slager, dat zowel via de eigen winkel en webshop als via een netwerk van supermarkten zijn producten verkoopt, verkoopt onder meer kipstukjes, gehakballen en spekblokjes. Deze worden echter niet met behulp van vlees, maar met soja en lupine gemaakt. De producten, die qua eetbeleving zeer dicht bij vlees staan, winnen zowel in Nederland als daarbuiten aan populariteit.

Keuringsdienst NVWA ontving echter verschillende klachten van klanten die zich ergerden aan het gebruik van vleesnamen op de verpakking. Zij verbaasden zich erover dat een product 'gehaktbal' of 'kipstukjes' mag heten zonder dat er daadwerkelijk vlees is gebruikt in de verpakking. Volgens een woordvoerder van de NVWA is dit weliswaar niet netjes van de producent, maar staat op de verpakking duidelijk genoeg dat het om een vleesvervanger gaat.

Onder meer Coop en Jumbo voeren het assortiment van De Vegetarische Slager bij een groeiend aantal vestigingen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top