Vegetarisch product mag vleesnaam houden

Vegetarisch product mag vleesnaam houden
Fabrikanten van vleesvervangers mogen hun product gewoon de naam van écht vlees meegeven op de verpakking. Klachten van consumenten hierover zijn door de NVWA afgewezen.Dat meldt De Volkskrant. Het bedrijf De Vegetarische Slager, dat zowel via de eigen winkel en webshop als via een netwerk van supermarkten zijn producten verkoopt, verkoopt onder meer kipstukjes, gehakballen en spekblokjes. Deze worden echter niet met behulp van vlees, maar met soja en lupine gemaakt. De producten, die qua eetbeleving zeer dicht bij vlees staan, winnen zowel in Nederland als daarbuiten aan populariteit.

Keuringsdienst NVWA ontving echter verschillende klachten van klanten die zich ergerden aan het gebruik van vleesnamen op de verpakking. Zij verbaasden zich erover dat een product 'gehaktbal' of 'kipstukjes' mag heten zonder dat er daadwerkelijk vlees is gebruikt in de verpakking. Volgens een woordvoerder van de NVWA is dit weliswaar niet netjes van de producent, maar staat op de verpakking duidelijk genoeg dat het om een vleesvervanger gaat.

Onder meer Coop en Jumbo voeren het assortiment van De Vegetarische Slager bij een groeiend aantal vestigingen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top